تور مشهد | سفر مشهد | تور لحظه آخري مشهد تور مشهد | سفر مشهد | تور لحظه آخري مشهد .

تور مشهد | سفر مشهد | تور لحظه آخري مشهد

تاريخچه ي مشهد

تاريخچه مشهد

در هر آفرينش بهانه‌اي هست، در هر ساخت، در هر زايش، در خلقت انسان، در ساختن چتر، در كاشت هر دانه گندم، براي كشيدن هر ديوار، شهر هم براي تولدش بهانه‌اي دارد. بعضي شهرها را خاكشان بهانه آباداني مي‌شود، بعضي‌ها آب، چندي تجارت، و مشهد را عشق ساخته. پا كه به خاكش مي‌گذاري، حواست باشد هواي دلت را داشته باشي كه بي‌هوا نماند.

به درون خاطرات شهر كه بيايي، در ميان همه گرد و غبارهايش يك باغ سبز هست، باغ حميدبن قحطبه طايي. قبل از آن اين خاك خيلي تنها بود تا كه آقايي آمد و تنهايي شهر و مردمانش را براي هميشه كشت. اينجا هر وقت دلت گرفت، كافي است بگويي «السلام عليك يا علي بن موسي الرضا(ع)»

مشهد در آغاز قرن سوم متولد شد، در يك روز تلخ وقتي يك ستاره بر خاك افتاده بود، صداي گريه مي‌آمد، جگري خونين بود، خورشيد به شهادت رسيده بود.

كمي آن سوتر توس است. شهري با برج‌هاي ويران، شهري خاكستري كه در كابوس‌هايش همواره آتش است كه مي‌سوزد، خون است كه مي‌ريزد توس است كه مي‌ميرد. اينك در ميانه‌اش فردوسي خفته با حنجره‌اي كه دليري‌ها، ميهن‌پرستي‌ها و ايران را خوانده است. با تك تك كلمات شاهنامه. در اساطير آمده است كه فرمان ساخت توس را جمشيد، پادشاه كياني داد. با هجوم خون ريز تورانيان اين شهر ويران شد. توس نوذر سپه سالار كيخسرو شهريار ايران زمين، كمربست به آباداني اين شهر و نام خود بر آن نهاد. توس ۹۰۰ سال در اين شهر زيست و مرد. اينك تنش ذره ذره بر باد مي‌رود پاي ديوارهاي ويرانه توس، جايي كه مارها فلس مي‌اندازند.

توس كجاست؟

توس نه نام يك شهر بلكه نام منطقه‌اي وسيع بوده است، كه در بطن آن شهرهايي مي‌تپيده است همچون نوغان و طابران كه از آبادترين اين شهرها بوده‌اند؛ در برگ‌هاي تاريخ آورده‌اند كه اين دو شهر هزار قريه آبادي را در بر مي‌گرفته است. در طول تاريخ گاه نوغان اعتبار افزون يافته و گاهي طابران. نوغان اينك در دل شهر قرار گرفته و شور و شر گذشته‌اش در فريادهاي ميدان تره بار، هنوز جاري است. طابران در بيست كيلومتري غربي شهر مشهد قرار دارد، با بقاياي ارگ و باروي نيمه ويراني كه مردم آنرا قصر مأمون مي‌خوانند و بنايي كه به بقعه هارونيه مشهور است.

با پاهاي خسته يزدگرد

توس در دوره ساساني در مسير تجاري و حكومتي گرگان ـ نيشابور به مرو ـ بلخ بوده است. عبور جاده ابريشم از آن و قرار گرفتن در مسير تجاري و حكومتي باعث آباداني اين شهر مي‌شود.

در سالهاي پاياني حكومت ساسانيان شهر توس جزء اصلي‌ترين شهرهاي مرزي ايران زمين بوده است.

آنگاه كه يزدگرد از مقابل سپاهيان عرب گريخت به خراسان روي آورد و به توس رسيد. از حاكم توس و مرزبان خود پناه خواست. حاكم توس مي‌دانست حضور پادشاه امكان يورش مسلمان‌ها را افزايش مي‌دهد، او به اين بهانه كه شهر توس گنجايش موكب پادشاهي را ندارد، يزدگرد را مغموم و دلسرد راهي مرو كرد. حاكم مرو به استقبال تن خسته و در به در يزدگرد شتافت، يزدگرد در همان حال از حاكم مرو خراج عقب افتاده و الواح مالي مرو را بازخواست، حاكم قصد كشتن يزدگرد را كرد. يزدگرد گريخت، پادشاهي بدون سپاه، با پاهاي خسته اسبش با تن گرسنه خودش به آسيابي پناه برد. آسيابان به وسوسه جواهرات در سال ۳۱ هجري خون يزدگرد را مي‌ريزد و حكومت چهارصد ساله ساسانيان پايان مي‌گيرد.
در بامداد اسلام

توس در زمان خلافت عثمان فتح شد و نداي آزادي و آزادگي به گوش مردم اين سرزمين رسيد. در سال ۳۵ هجري خواجه‌ربيع ابن خثيم از زهاد هشتگانه صدر اسلام و از تابعين (كساني كه صحابه پيغمبر(ص) را درك كردند) به توس مهاجرت كرد. خواجه سردار و دوست امام علي عليه‌السلام بود. نمي‌توانست انحراف و كاخ‌سازي معاويه را كه خويشش بود ببيند، دلخسته و غمگين به اين منطقه آمد ولايت علي(ع) و عشق علي(ع) را به مردم اين منطقه آموخت و در سال ۶۱ رحلت كرد.

حكومت تاريك و تلخ امويان به شمشير سردار ايراني، ابومسلم از هم پاشيد، عباسيان اين قوم فتنه‌گر با حيله و نيرنگ تن سردار جوان را به خاك مهمان كردند و خون سرخ ابومسلم تا ابد بر دفتر تاريخ نقش بست.
خورشيد بر خاك مي‌افتد

بي‌كفايتي واليان عباسي و ظلم و جور آنها باعث شد تا فرياد آزادي‌خواهي از حنجره مردم خراسان برآيد و سر به شورش بر دارند. آشوب تا به آنجا بالا گرفت كه هارون الرشيد، در سال ۱۸۹ براي سركوب فرياد دادخواهي رهسپار ولايت شرقي شد. فرماندار خراسان، علي بن عيسي فرصت‌طلبانه با هداياي بسيار كه با به بند كشيدن گوشت و استخوان و ناموس مردم خراسان به چنگ آورده بود به ري نزد هارون شتافت. هارون او را به حكمراني و ظلمراني پايدار داشت. پس از يكسال، شورش از حد گذشت، هارون وي را بر كنار كرد و در سال ۱۹۲ خود براي استقرار امنيت كامل راهي خراسان شد. در بهار وقتي دشت توس را عطر خاك و باران مسخ مي‌كرد و بادهاي شمالي تن را مور مور، هارون با تني رنجور و بيمار به توس رسيد. بيماري شدت گرفت، هارون درگذشت و در سناباد در تالار كاخ بزرگ باغ حميدبن قحطبه به خاك سپرده شد.

اين كاخ مركز تحولات در توس آن زمان بوده است. حضرت رضا(ع) هنگام عزيمت به مرو در اين باغ اقامت كردند. مأمون براي جلب حمايت شيعيان و رسيدن به حكومتي ديرپا، با فراخواني و اجبار امام رضا(ع) به پذيرش ولايتعهدي، امام(ع) را در دهم شوال سال ۲۰۱ از مدينه به مرو آورد. سياستمدارانه دستور داد تا با نام مبارك امام(ع) خطبه بخوانند و سكه بزنند. يكسال و نيم بعد و پس از سپري شدن ماه‌هايي پر از حادثه، مأمون امام را همراه خود كرد و مرو را به قصد بغداد پشت سر گذاشت. مأمون ابتدا در سرخس وزير زيرك خود فضل بن سهل را كشت. آنگاه به توس رسيد، در نوغان توقف كرد و در همان درنگ كوتاه نقشه پليد خود را به اجرا در آورد و امام را به شهادت رسانيد.

حضرت را كنار قبر مأمون قاتل پدرش به خاك سپردند. زائرانش گرد تا گردش سكنا گزيدند و هسته اوليه شهر مشهد تشكيل شد.
سامانيان اولين آبادگران

بعد از حكومت پليد امويان و عباسيان، در دوره سامانيان است كه توس دوباره از خاكستر ويراني سر بر مي‌آورد و با نام يك شهر آباد بر تارك تاريخ مي‌درخشد.

از اولين كساني كه گام برداشت بر مشهدالرضا(ع)، ابومنصور محمدبن عبدالرزاق توسي، حاكم توس و مشهور به كنارنگ بود.

در نوجواني فردوسي اولين شاهنامه منثور به دستور او در شهر طابران تدوين شد. فردوسي در ديباچه شاهنامه از اين ايراني‌نژاد با احترام زياد ياد كرده است:

يكي پهلوان بود دهقان نژاد

دلير و بزرگ و خردمند و راد
شيخ صدوق از قول امير ابومنصور نوشته است:

«من در جواني اعتقادي به حرم و مشهد حضرت رضا عليه‌السلام نداشتم و گاه مزاحم زائران آن حرم مي‌شدم تا اينكه روزي به هنگام شكار، آهويي دنبال كردم و آن حيوان به ديوار حرم پناه برد. يوزي كه در پي آهو دوانده بودم چون به كنار ديوار رسيد از تعقيب آهو باز ايستاد تا اينكه حيوانك به درون روضه حضرت رفت اما چون به درون حرم رفتم اثري از آن نيافتم. از آن روز با خداي خود عهد بستم كه زائران حضرت رضا عليه‌السلام را نيازارم و به آباداني حرمش بپردازم. پس از آن هرگاه مشكلي برايم پيش مي‌آمد به زيارت حرم حضرت مي‌شتافتم و حاجت خويش را از او مي‌خواستم، چنان كه فرزند پسري خواستم و حاجتم برآورده شد.»

بعد از او نيز ديگر اميران ساماني بر اين امر اهتمام ورزيدند.
غزنويان
شاهي مي‌رود و شاه ديگري بر اريكه مي‌نشيند، در اين تصوير تاريخ. در زمان سلطان محمود به آباداني توس به دليل موقعيت نظامي ـ تجاري‌اش توجه ويژه‌اي شد. الفسوري بن معتز، والي خراسان در زمان سلطان مسعود اولين مناره را براي حرم مطهر ساخت، قنات سناباد را كه خشك شده بود بازسازي كرد، كاروانسرايي ساخت تا زائران خورشيد با پاهاي پينه بسته جايي براي غنودن داشته باشند.
از سلاجقه تا خون سرخ ايراني

سلطان سنجر جوان بخت به تخت نشست. اولين باروي مشهد در اين دوره كشيده شد و آن هم به سبب جنگي بود كه در روز عاشوراي سال ۵۱۰ قمري ميان علويان شهر مشهد با يكي از فقهاي شهر تابران توس رخ داد. اهالي شهر توس با شمشيرهاي آخته به مشهد هجوم آوردند و عده‌اي از مردم مشهد را شهيد كردند. عضدالدين فرامرز علي، بارويي احداث كرد. وي شيعه مذهب بود و ايراني‌نژاد. جايگاه والايش در كنار سلاطين سلجوقي هنوز هم نگاه تاريخ را مبهوت نگاه داشته است.

در آباداني مشهدالرضا(ع) بسيار كوشيد، در زمان او گنبدي بر فراز بقعه نهاده شد. تركان زمرد ملك دختر، خواهرزاده سلطان سنجر ازاره حرم مطهر را با كاشي‌هاي نفيس سنجري با تاريخ اثني عشر و خمس مائه آراست. مسجد بالاسر نيز در زمان وي احداث شد.

از شاه گريزان، خون ما بر شمشير مغول ماند

چه تابي داري اي تاريخ، اي كژپرست و راست‌كش! چه صبري داري بر اين ظلم و جور؟! هر گوشه‌ات خون است. خون سرخ ايراني، خون سرخ بيگناه. ايران مغموم من چگونه تاب آوردي و نمردي از سوگ آن همه انسان مرده بر شمشير مغول؟

از ميان ساداتي كه پس از علويان و ساداتي كه پس شهادت حضرت رضا عليه‌السلام روي به اين شهر آورده بودند، سادات موسوي از همه مقدمتر بودند و تأثير بسياري بر آباداني مشهد بعد از حمله مغول گذاشتند. در آن روزگار سادات هر شهر، بزرگي براي انجام امور صنفي انتخاب مي‌كردند، لقب يا شهرت اين فرد نقيب بود. وجود همين نقبا باعث شد كه مغولها پس از كشتار بسيار از ويران كردن مشهد صرف نظر كنند، در چند دوره همين نقبا بر مشهد حكومت كردند.

شهر مشهد در دست شاهرخ و گوهرشاد (تيموريان)

شهر مشهد تا دوره تيموريان يكي از شهرهاي كم اهميت خراسان بود، اما پس از آنكه شهر تابران توس توسط ميرانشاه پسر تيمور ويران شد و بيشتر مردمش قتل عام شدند، شهر مشهد بزرگترين مركز مسكوني ولايت توس شد.

اهالي تابران شروع به مهاجرت به مشهد كردند. با رسيدن حكومت به شاهرخ پسر تيمور در سال ۸۰۷، وي ابتدا فرزند خويش الغ بيگ سپس فرزند ديگرش بايسنقر را والي و حكمران خراسان غربي با مركزيت مشهد كرد و او آغاز به آباداني اين شهر نمود. مركز حكومت شاهرخ هرات بود، سمرقند (مركز حكومت ماوراء النهر) و مشهد مهمترين شهرهاي قلمرو وي شدند.

شاهرخ چهار باغ را در مشهد ساخت، چهارباغ مركز حكومت خراسان و در واقع كاخ حكومتي بود. همزمان با اقدام شاهرخ، همسرش گوهرشاد يكي از باشكوه‌ترين و بزرگترين مساجد جامع را به نام مسجد جامع گوهرشاد ساخت. اين خانواده هنر دوست نقش خوشي از خويش در اين شهر گذاشته‌اند.

توجه شاهرخ و فرزندانش به مشهد باعث افزايش جمعيت و كمبود آب در پايان سده نهم شد. امير عليشير نوايي وزير كاردان سلطان حسين بايقرا با هزينه شخصي اقدام به حفر كانالي چند فرسخي جهت انتقال آب چشمه گلسب (گيلاس كنوني) از غرب شهر تابران توس به مشهد كرد.

اين اقدام امير نه تنها مضيقه آب را در مشهد برطرف كرد، بلكه باعث آباداني و توسعه روز افزون مشهد در دو قرن بعد شد.
«با پاهاي پياده سلطان تا پابوس سلطان»

غارتگر بودند، ازبكان را مي‌گويم. در خراسان از ترس شمشير ازبكان نمي‌شد سر به بالين گذاشت. شاه تهماسب در سالهاي ۹۴۰ تا ۹۴۲ بارويي نو در مشهد احداث كرد. اين بارو ۹ كيلومتر طول داشت و امنيت چند ساله مردم مشهد را فراهم آورد. شاه تهماسب فرزند شاه اسماعيل و دومين پادشاه صفوي بود.

يكي ديگر از اقدامات شاه تهماسب طلا اندودكردن گنبد حرم مطهر بود، كه ابتكاري جالب و بديع در اسلام به شمار مي‌رود.
شاه عباس متولد و بزرگ شده مشهد بود. در سال ۹۹۵ قمري بر روي كوهسنگي مشهد تاج شاهي ايران بر سر گذاشت. مشهد را از تصرف ۱۰ ساله قوم ازبك آزاد كرد و توجه ويژه‌اي به اين شهر داشت. در سال ۱۰۱۰ قمري پياده از اصفهان به مشهد آمد. مهمترين كار او احداث خياباني به طول تقريبي سه كيلومتر از غرب به شرق مشهد بود. دو دروازه جديد در غرب و شرق خيابان به نامهاي بالا خيابان و پايين خيابان احداث كرد. درون خيابان مزبور كانالي حفر شد و آب چشمه گلسب را كه قبلاً امير عليشير به مشهد منتقل كرده بود به اضافه آب قنات تازه احداث شده از ميان آن جاري ساختند. با اين شرط كه از آب مزبور تا وقتي از دروازه پايين خارج مي‌شود هيچ‌كس براي زراعت و مصارف كلي استفاده نكند.

احداث خيابان چهره مشهد را عوض كرد. آب امكان جمعيت‌پذيري اين شهر را بالا برد و توسعه آن را طي صد و پنجاه سال بعد تا زمان نادرشاه ممكن كرد. شاه عباس در سال ۱۰۲۳ قمري موقوفات كريمانه‌اي را به نگهداري آب مشهد اختصاص داد.

مقبره خواجه‌ربيع به امر شاه عباس تجديد بنا شد. چند تن از دولت مردان وي نيز بناهاي عام المنفعه ديگري در مشهد احداث كردند، كه از آنان مي‌توان به مهدي قلي بيك ميرآخور (باني حمام مهدي قلي بيك مشهور به حمام شاه) اشاره كرد، مهدي قلي بيك سردار و ميرآخور شاه ايران بود كه گنبد مشهور الله وردي خان را ساخت و اينك الله وردي خان خود نيز زير گنبدش خفته است. مشهد به همت شاه عباس و دولتمردان او تبديل به شهري ممتاز شد. بناهاي گنبد سبز و مقبره پير پالاندوز كه به دو تن از عرفاي شيعه مذهب ذهبيه اختصاص دارند، در همان زمان احداث شده‌اند.

تنها در نيمه دوم قرن يازدهم قمري حدود ده مدرسه بزرگ كه هر يك به منزله دانشگاهي بود در مشهد ساخته شد. با افزايش امكانات شهري و همچنين ساخته شدن مدرسه‌ها، سطح علمي مشهد بسيار بالا رفت و تبديل به يك قطب علمي در كشور شد.
از ملك محمود سيستاني تا نادر

مشهد برخلاف ديگر شهرهاي بزرگ قديم تا نيمه قرن دوازده قمري فاقد ارگ بوده است. ارگ‌ها عموماً در مراكز شهرها يا حواشي آنها احداث مي‌شدند و محل استقرار حاكم و نظاميان تحت فرمان آنها بودند. ارگ هر شهر قلب دفاعي آن و آخرين محل مقابله با دشمنان بود. در مشهد حرم حضرت رضا عليه‌السلام نقش قلب دفاعي شهر را ايفا مي‌كرد. در آغاز سده نهم، مشهد حكومت‌نشين شد و شاهرخ چهارباغ را به منظور استقرار حكام احداث كرد. در پايان دوره صفوي افغانها هجوم آوردند، ملك محمود سيستاني نيز مشهد را متصرف شد. ملك محمود در مشهد احساس ناامني مي‌كرد بدان سبب طي دو سال ۱۱۳۶-۱۱۳۵ در سمت دروازه سراب قلعه ارگ را احداث كرد و همين كه سرداران صفوي به مشهد رسيدند، كوچ و بنه خود را برداشته و به داخل قلعه پناه برد.

نادر قلي بيك حاكم ابيورد بود. با كمك شاه تهماسب مشهد را از ملك محمود باز پس گرفت و حاكم خراسان شد. پس از آنكه افغان‌ها را اخراج كرده و به شاهي رسيد. مشهد را مركز حكومت خود قرار داد.

از آنجا كه شهر مشهد محل زندگاني خاندان نادر بود و فرمان‌هاي حكومتي از اين شهر صادر مي‌شد، اين شهر مركز كشور بود. نادر به دارالحكومتي درخور خود نياز داشت. لذا همانند اصفهان در داخل چهارباغ بناي جديدي به نام عمارت هشت بهشت ساخت. بعد از ساختن اين عمارت و افزايش جمعيت مشهد، مشكل كمبود آب جدي شد. نادر آب بند گلستان را به مشهد، چهارباغ و حرم منتقل كرد و سپس باروي شهر مشهد را مرمت كرد.
مشهد شهر بي‌دفاع

خراسان در نيمه اول سده سيزده قمري دستخوش خودسريها و طغيان حكام محلي شد. از سوي ديگر پيدايش كشور افغانستان، جدايي هرات از ايران، حملات منظم ازبك‌ها و پراكنده تركمان‌ها كه غارت خراسان ديگر برايشان تبديل به شغلي موروثي شده بود؛ خراسان را به قهقرا برد، به اين دلايل مشهد فرصت چنداني براي توسعه نداشت.

عباس ميرزا وليعهد ايران كه اينك در حرم قدس رضوي در خاك است، والي خراسان شد. ارگ قاجاري را مرمت كرد و توسعه داد.

اولين كارخانه برق ايران در سال ۱۲۷۹ شمسي بنا به دستور مظفرالدين شاه، از روسيه به قيمت ۸ هزار تومان خريداري شد و تقديم آستان قدس رضوي گرديد. در محل بالا خيابان در كوچه‌اي معروف به چراغ برق نصب و راه‌اندازي شد. در ميان بهت زائران، چشمهاي گشاده‌شان از نور، شعري بر ايوان طلا روي تابلو نوشته شده بود با اين مضمون:

شهي كه شمع حريمش فروغ مشعل و ماه

چراغچي سزد او را مظفرالدين شاه
اولين آب لوله‌كشي در ايران نيز به مسجد گوهرشاد وقف شد، در سال ۱۲۹۴ خورشيدي توسط نيرالدوله (والي خراسان) كه به آب منبع شهرت يافت.

پس از قرارداد آخال ميان ايران و روسيه در سال ۱۲۹۹ قمري خطر هجوم تركمانها تخفيف يافت و اهالي مشهد امكان ساخت خانه بيرون از باره شهر را يافتند.

اين اتفاق به طور جدي از اوايل سده چهارده خورشيدي آغاز شد و اراضي جنوبي شهر تا كوهسنگي تبديل به محل‌هاي مسكوني گرديد.
(پهلوي) يك قدم تا امروز

با تأمين امنيت خراسان، مشهد شروع به رشد كرد و باز با كمبود آب مواجه شد. مصباح السلطنه اقدام به حفر چند رشته قنات در يكي از مناطق پر آب دشت توس يعني روستاي گناباد واقع در پنجاه كيلومتري شمال غرب مشهد و در مجاورت چشمه مشهور گلسب كرد و آب قنات‌ها را با احداث جويي به كوهسنگي منتقل كرد. جوي معروف به «جوي اسدي» يا «آب گناباد» تا حدود سال ۸۰ داراي آب بود.

مردم مشهد هم مانند همه مردم ايران فرياد داد خواهي بر ظلم حاكمان برداشتند و با قطره قطره خون خود با انقلاب را به پيروزي رساندند.

پس از انقلاب شكوهمند اسلامي فضاهاي زيارتي، فرهنگي مشهد به شدت افزايش پيدا كرد. اينك شما را تنها مي‌گذارم، خوش سفري بود با شما از ديروز تا امروز.

و اينك مشهد شهري آبادان، با پيشرفته‌ترين امكانات شهري پذيراي دل‌هاي فسرده زائران است. كبوتران حرمش پرواز مي‌كنند با دل‌هاي دردمند و ابرهاي آسمانش مي‌بارند پا به پاي چشمهاي خيره به گنبد طلايي آقا.


برچسب: ، بازار هاي مشهد، تاريخچه شهرمشهد و توس، تاريخچه مشهد، ديدني هاي مشهد، پيشينه شهر تاريخي توس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۲۵:۰۴ توسط:faezeh موضوع:

آداب و رسوم مردم مشهد

حرم

آداب و رسوم مشهد

فرهنگ مردم خراسان رضوي در اكثريت مناطق استان همان فرهنگ مردم ايران است البته كمي در جزئيات در شمال و جنوب و در بين ترك و كرد تفاوتهايي دارد كه قابل تامل نيست. خراسان رضوي محل زندگي اقوام گوناگوني است كه به رغم تفاوتهاي نژادي و فرهنگي ، به واسطه رشته محكمي از عوامل پايداري چون دين و مليت با هم متحدند .

گرچه آنها در جمع خود به زبان و لهجه مادري سخن مي گويند و به آداب و رسوم نياكان خويش پايبندند اما همواره از اينكه مسلمان و ايراني هستند به خود مي بالند . يكي از دلايل تنوع چشمگير ساكنان خراسان رضوي ،كوچ اختياري و يا اجباري به سرزمين وسيع و حاصلخيز بوده است . در سفري از شمال به جنوب خراسان رضوي تنوع نژادي و گوناگوني گويش مردمان آن نواحي را به روشني مي بينيم . از جمله ويژگيهاي فرهنگي مردم خراسان رضوي ، علاقه به موسيقي بومي است كه در جشنها و مراسم اجرا مي شود.

موسيقي بومي, لباس محلي خراسان,آداب و رسوم ماه محرم

با پراكندگي طوايف در استان خراسان رضوي ، شيوه هاي اجراي موسيقي نيز متنوع است . موسيقي كردهاي شمال خراسان رضوي ، تركمنها ، بلوچها و شرق خراسان رضوي هريك به تنهايي حائز اهميت است .به طور كلي آلات موسيقي خراسان رضوي عبارتند از ، دوتار ، سرنا، دهل ، دپ، قشمه، كمانچه وني . بلوچها نيز در نواختن ساز قيچك از مهارت خاصي برخورداند .

بلوچها بيشتر در شرق و جنوب خراسان رضوي مستقرند و به فعاليتهاي كشاورزي و دامداري مشغولند ، آنهامسلمان و غالبا اهل سنت هستند . مردان و زنان بلوچ نيز در استفاده از پوشاك سنتي خويش اصرار مي ورزند . زنان بلوچ علاوه بر به كار گيري پارچه هاي گلدار ، در تهيه پوشاك سنتي خويش از هنر سوزن دوزي استفاده مي كنند . گلدوزي ساده دور يقه ، آستين و جليقه زنان و قيطان دوزي لباس تقريبا در ميان عشاير و روستانشينان تمام نقاط خراسان رضوي رايج است .

طوايف و گروههاي ديگر در تركيب جمعيتي استان خراسان رضوي عبارتند از :

عربها در جنوب خراسان رضوي ، اسماعيليان در حوالي بيرجند ونيشابور ، بختياريها در نوخندان درگز ، هزاره ها در شمال و شرق خراسان رضوي ، تاجيكها در شرق خراان و مشهد ، حيدري ها در تربت حيدريه و جنوب خراسان رضوي و سيستانيها در شرق و جنوب خراسان رضوي.

اغلب مهاجرتهاي داخلي استان منحصر به كوچ روستاييان به مراكز شهري است . شهر مشهد تقريبا از تمامي نقاط ايران و برخي كشورهاي ديگر از جمله عراق و افغانستان مهاجر پذيرفته است . در شمالي ترين نواحي خراسان رضوي ، تركمنها زندگي مي كنند ، آنها مسلمان و اهل سنت هستند و به زباي تركي و به لهجه تركمني تكلم مي كنند و بيشتر به كارهاي كشاورزي ، دامداري و بافت قاليچه مشغولند . پوشاك مردان وزنان تركمن بسيار ظريف وزيباست .زيور آلات خاص تركمن ها برزيبايي پوشاك زنانه مي افزايد .

موسيقي بومي, لباس محلي خراسان,آداب و رسوم ماه محرم

كردها و تركها در منطقه وسيعي از نواحي شمال خراسان رضوي زندگي مي كنند . تعدادهر يك از اين دو گروه بسار بيشتر از تركمنهاست . مذهب اين اقوام ، شيعه اثني عشري است و به زبانهاي تركي و كردي تكلم مي كنند . تركيب جمعيتي شهرهاي بجنورد ، شيروان ، قوچان ، اسفراين ، درگز و كلات علاوه برفارسي زبانان از اين دو گروه شكل گرفته است . در اين مناطق پوشاك مردان و زنان از ويژگيهاي خاصي بر خوردار است كه آن را از بقيه نقاط خراسان رضوي متمايز ساخته است ظريفتيرين پارچه هاي ابريشمي در كارگاههاي سنتي زاوين كلات بافته مي شود . به كارگيري رنگهاي قرمز ، زرد، صورتي و سورمه اي در اين پارچه ها ، پوشاك محلي تركمنها ، كردها و تركها را به يك اثرهنري بديع مبدل ساخته است

آداب و رسوم ماه محرم در مشهد مقدس
مراسم و سنت‌ها پيرامون حادثه عاشورا و عزاداري امام حسين(ع) يك سري سنت‌ها و مراسم ميان مردم معمول است كه در طول سال و اغلب در دو ماه محرم و صفر و به ويژه در دهه عاشورا به آن عمل مي‌شود. آداب و سنن در مناطق مختلف جهان و حتي در شهرهاي مختلف ايران نيز متفاوت و متنوع است. سنت‌هاي رايج، گاهي پشتوانه‌اي ديني دارد و متكي به روايات و مستند به فقه و حديث است، و برخي هم از ابداعات و ساخته‌هاي مردم و تقليدهاي بي‌اساس است.

برخي از روايات مستند به فقه و حديث از اين قرار است: عزاداري و گريه بر امام حسين(ع)، نوحه‌خواني و مرثيه‌خواني، سينه‌زني ، برپايي مجالس در تكيه‌ها، حسينيه‌ها، خانه‌ها و مساجد، تشكيل هيئت‌ها در ايام محرم، نذر و احسان و صدقه و اطعام مردم براي سيدالشهدا، سقايي و چاي و آب و شربت دادن به مردم، ساختن حسينيه و تكيه، ياد حسين(ع) هنگام نوشيدن آب، پوشيدن لباس سياه، سياه پوش كردن اماكن و گذرگاه‌ها و مساجد و حسينيه‌ها، راه انداختن دسته‌هاي عزاداري در خيابان‌ها، برپايي مراسم شام غريبان، برگزاري مجالس مقتل‌خواني و زيارت عاشورا، نذر براي آوردن كودكان خردسال به ياد علي‌اصغر(ع) در دسته‌هاي عزاداري، علامت‌ها و نخل‌ها، پختن آش نذري و سفره انداختن و اطعام عزاداران، زيارت رفتن، گراميداشت اربعين امام حسين(ع)، سر برهنه و پاي برهنه بودن در عزاي حسيني به ويژه عاشورا و اربعين.

موسيقي بومي, لباس محلي خراسان,آداب و رسوم ماه محرم

عزاداري سنتي
شيوه‌اي كه نسبت به زنده نگه داشتن ياد حادثه عاشورا و حماسه حسيني از ديرباز مطرح بوده و جنبه مردمي يافته است. اين شيوه شامل مرثيه‌سرايي، نوحه‌خواني، گريستن و گرياندن، تشكيل هيئت‌ها و دسته‌هاي سوگواري، سينه‌زني، ذكر مصيبت، مجالس وعظ و روضه‌خواني و… است. اين گونه شيوه‌ها چون با روح و جان و عاطفه ي شيعه آميخته است، هر چه بيشتر به آن رنگ مردمي مي‌بخشد و عامل جذب و تجمع و تشكل انبوه شيفتگان اهل‌بيت(ع) مي‌گردد.

آغاز محرم در مشهد مقدس
هر سال با حلول ماه عزا و ماتم و در شب اول ماه محرم، در كنار همه ي تكايا و مساجد، مراسم باشكوهي در مهديه مشهدالرضا(ع) با حضور پيشكسوتان، مداحان، و اقشار مختلف مردم برگزار مي‌گردد. در اين شب پيشكسوتان و مداحان قديمي اهل بيت(ع) شروع محرم را با اين شعر اعلام مي‌نمايند:

محرم آمد و عيشم عزا شد
حسينم وارد كرب و بلا شد

سپس مراسم سينه‌زني و نوحه‌خواني و پس از سخن‌راني انجام مي‌شود و در پايان از محل موقوفاتي كه از طرف خيرين در نظر گرفته شده مدعوين با صرف شام پذيرايي مي‌شوند.

مختصري از چگونگي وقف
وقف، نوعي صدقه جاريه است كه براي درازمدت، عموم مردم از آن بهره‌مند مي‌شوند و حتي پس از فوت واقف نيز، ثواب آن به روح او مي‌رسد. همواره افراد متمكن براي باقي گذاشتن خيرات، اقدام به وقف مي‌كردند و از همين رهگذر، مساجد، مدرسه‌ها، تكيه‌ها، آب انبارها، كتاب‌ها، بيمارستان ها و امور خيريه بسيار پديد مي آيد.

علاقه‌مندان به اهل بيت(ع) و ائمه(ع)، به ويژه محبان سيدالشهدا(ع) مال و املاك بسياري را در طول تاريخ براساس اين سنت حسنه، وقف اباعبدالله(ع) كرده‌اند كه درآمد حاصله از اين املاك صرف امام حسين(ع) و برپايي مجالس عزاي حسيني، نوحه‌خواني، بنا و تعمير حرم‌ها و بقاع متبركه، زاير و خدام آن حضرت، كمك به بينوايان و اطعام مستمندان و محرومان مي‌شود.

موقوفات امام حسين(ع) بودجه مردمي عظيمي است كه هميشه و همه جا پشتوانه زنده نگه داشتن نام و ياد عاشورا و اهل‌بيت(ع) بوده است. به بركت مجالس حسيني و تبليغات ديني كه در آن‌ها مي‌شود، اسلام و احكام الهي زنده مي‌ماند و جانبازي‌ها و ايثارگري‌ها حسين بن علي(ع) و يارانش، به مردم درس عزت و آزادگي مي‌دهد. و همين فرهنگ، سبب پديد آمدن مدرسه‌هاي عظيم و كتابخانه‌هاي غني و مساجد و حسينيه‌ها و مراسم پرشكوه گشته است.

در آنچه به موقوفات اباعبدالله(ع) و عاشورا مربوط مي‌شود، نكات جالبي وجود دارد كه مشاركت مردمي را در هزينه اقامه مجالس عزا براي آن حضرت مي‌رساند. امروز هم در شهر مشهد، افراد خير و نيكوكار موقوفات فراواني را تقديم به ساحت اهل بيت عليهم السلام، علي الخصوص حضرت امام حسين(ع) و حضرت امام رضا(ع) مي كنند

روز اول محرم معمولا در برخي از حسينيه و تكايا رسم بر اين است كه در دهه اول محرم و دهه آخر صفر، سه نوبت مجلس روضه خواني برگزار مي‌شود. صبح‌ها بعد از نماز صبح، عصرها تا نزديك غروب و شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشا. قبل از شروع سخن‌راني، نخست ذكر مصيبت اجراء گرديده، سپس يك يا دو نفر از وعاظ كه ممكن است از ديگر شهرها و مشهد دعوت شده باشند، به مناسبت، روضه مي‌‌خوانند و پس از آن با گستردن سفره، مدعوين اطعام مي‌شوند.


برچسب: ، آشنايي با فرهنگ مردم مشهد، تور لحظه آخري مشهد، تور مشهد، سايت خبري مشهد، فرهنگ بومي مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۰۲:۵۳ توسط:faezeh موضوع:

جاذبه هاي گردشگري و آثار تاريخي مشهد

 آثار تاريخي مشهد

حرم امام رضا (ع)

حرم علي بن موسي الرضا، كه با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته مي‌شود، دربرگيرنده آرامگاه هشتمين امام شيعيان در شهر مشهد، ايران است. اين مجموعه در سال ۱۳۹۲ خورشيدي ۷۰ هكتار مساحت داشته و داراي ۲۶ رواق (بناي سرپوشيده) و ۹ صحن (فضاي باز) و ۶ مدخل ورودي به نام بست است.علي بن موسي الرضا در ۱۱ ذيقعده سال ۱۴۸ قمري در مدينه متولد شد و در سن ۵۵ سالگي به دست مامون عباسي كشته شد. در ادب فارسي روضه به معني باغ و گلستان و گلزار است و محل مضجع و در برگيرنده پيكر علي بن موسي‌الرضا را روضه منوره مي‌خوانند. اين مكان شامل فضايي مربع شكل كه مساحت آن ۱۸۹٫۰۳ متر مربع بوده كه از اين فضا ۱۷٫۱۵ متر مربع آن مساحت ضريح مي‌باشد. روضه منوره از طريق چهار صفه بزرگ در چهار جانب به داخل و خارج حرم مرتبط مي‌شود.
سد كارده

اين سد در فاصله ۴۰ كيلومتري شمال مشهد و از كيلومتر ۱۶ جاده كلات به سمت چپ منشعب مي‌گردد. سد از نوع بتني دو قوسي متقارن مخزن و متشكل از ۱۵ بلوك ۱۰ متري با ارتفاع ۶۷ متر از پي و حجم ۳۲ هزار مترمكعب بتن‌ريزي مي‌باشد. حجم آب آن معادل ۳۶ ميليون مترمكعب مي‌باشد. رودخانه كارده با آب دائمي و مناظر زيباي كوهستاني و مجموعه تفريحي دنياي آبي در ساحل سد، يكي از بهترين تفريحگاه‌هاي خوش آب و هواي مشهد مي‌باشد.

غار كارده

روستاي «كارده» در فاصله ۴۸ كيلومتري شمال مشهد واقع گرديده و غار كارده در ۳ كيلومتري آن قرار دارد. در محل مذكور كه موسوم به دره آل است دو غار در دو سمت دره قرار دارند.غار شرقي موسوم به غار اسكلت و غار غربي موسوم به غار كارده است. دهانه غار به صورت يك شكاف سنگي است كه عرض تقريبي آن ۱ تا ۳ متر و طول آن حدود ۱۰۰ متر مي‌باشد.اين غار كاملاً خشك است و پرتگاه‌هايي خطرناك دارد. كوهنوردان، اسكلت‌هايي از انسان مربوط به زمان‌هاي قديم را در درون اين غار مشاهده كرده‌اند.از مشخصه هاي اين غار تعداد زياد راه هاي فرعي است كه هر راه فرعي خود به ۲ تا ۵ شاخه فرعي ديگر منتهي مي شود. همچنين اغلب راه هاي فرعي و اصلي داراي يك ارتفاع هستند و گاها راه اصلي ارتفاع و ورودي كوچكتري از راه هاي فرعي اطراف دارد٬ لذا باتوجه به عدم وجود نشانه گذاري در داخل غار احتمال گم كردن مسير اصلي وجود دارد.

روستاي مج

اين روستا در دامنه كوههاي بلند واقع و از اطراف به روستاهاي مغان، ازغد، مايانات و طرقبه و از سوي ديگر به روستاي تجر، سربرج و سد طرق منتهي مي شود و در ديگر سو به روستاهاي پيوه ژن، زشك و روستاي ديزباد راه مي يابد.جاده اصلي روستا از طرف سيدي مشهد به مسافت ۲۸ كيلومتر در منطقه كوهستاني و روستاي شلگرد عبور مي كند كه در فصل بهار پذيراي جشنواره گل هاي وحشي، شقايق ها و انواع گياهان دارويي است و انبوه مشتاقان طبيعت را به سوي خود مي كشاند. روستاي مج در منطقه اي كوهستاني واقع شده و تپه ماهور و دره هاي زيادي كه در دامنه اين تپه آثار بجا مانده تاريخي روستا بيانگر سكونت مردمان در ساليان دور مي باشد. و همچنين گورستاني قديمي در منطقه وجود دارد كه حكايت از زندگي مردماني قبل از اسلام و بعد از آن مي كند.

روستاي دهسرخ

روستاي دهسرخ در كيلومتر ۴۵ جاده مشهد- نيشابور در ۱۷كيلومتري شهر ملك آباد در مسير عبور امام هشتم حضرت علي ابن موسي الرضا عليه السلام از نيشابور به سمت توس واقع شده است.اين روستا بيش از۲هزار سال قدمت تاريخي دارد و هم اكنون جمعيتي نزديك به هزار نفر دارد. اين روستا متبرك به قدوم حضرت علي ابن موسي الرضا عليه السلام است.ابوالصلت روايت كرده: كه چون امام رضا عليه السلام به دهسرخ رسيدند در زماني كه به نزد مأمون مي رفت گفتند: يابن رسول الله ظهر شده است نماز نمي كنيد پس فرو آمد و آب طلبيد گفتند آب همراه نداريم پس به دست مبارك خود زمين را كاويد آنقدر آب جوشيد كه آنحضرت و هر كه با آن حضرت بود وضو ساختند و اثرش تا امروز باقي است.اكنون مؤمنان و شيفتگان حضرت از اين آب به عنوان تبرك و شفا استفاده مي كنند و باعث شفاي بيماران زيادي شده است.و آن چشمه نام زمزم رضوي را تاج افتخار خود نهاده است.در نزديك آن چشمه محلي به نام مصلاي امام وجود دارد كه محل نماز گذاردن امام رضا عليه السلام و يارانشان بوده است. (لازم به ذكر است اين مصلا نزديك يك متر بالاتر از سطح زمين واقع شده است كه مردم منطقه اين پديده را معجزه اي مي دانند كه كه اين محل متمايز از زمينهاي اطراف مصلاست)در فاصله سيصد متري چشمه و مصلاي امام رضا عليه السلام مرقد مطهرامامزاده سيد عبد العزيز كه از نوادگان سيد الساجدين امام العارفين حضرت علي ابن حسين عليه السلام است؛ واقع شده است كه اخيرا باز سازي شده و زائران زيادي را به خود جذب كرده است. اين بقعه مطهر در بلنداي روستا واقع شده است كه چشم انداز بسيار زيباي به طبيعت دارد.

مجتمع زيست خاور

اولين مجتمع و برج تجاري مشهد داراي معماري داخلي منحصر به فرد با تلفيقي زيبا از معماري ايراني و مدرن با سقف ها و گچ بريهاي بي نظير مي باشد. مساحت زمين ۱۰۰۰۰ متر مربع مي باشد كه در سه طرف آن خيابان واقع شده است و داراي ورودي از سه طرف مي باشد. آپارتمانها و قسمتهاي تجاري چنان طرح ريزي گرديده است تا در آنها براي زندگي و كسب و كار محيط خوش آيندي ايجاد گردد . آپارتمانهاي وسيع و جادار بر روي يك پي چند طبقه اي بنا گرديده اند كه شامل انواع مغازه ها ، رستورانها ي شيك ، مراكز تفريح و پاركينگ مي باشد . تركيب اين مظاهر مختلف در يك مجتمع ، از لحاظ كيفيت ، محيط زيبا و دلپذيري بوجود آورده است كه نسبت به سبك و شيوه موجود كاملا جديد و جالب است .

آرامگاه كلنل محمد تقي خان پسيان

آرامگاه محمد تقي خان پسيان اولين خلبان ايراني در مجاورت آرامگاه نادرشاه افشار و در باغچه شمالي باغ آرامگاه قرار دارد و لوحي سنگي بر آب نصب شده است. محمد تقي خان پسيان از ميهن پرستان جوان و پر شور ايران بود.در سال ۱۳۰۹ هجري شمسي در تبريز متولد شدو در سال ۱۳۲۴ به تهران آمدو پس از پنج سال تحصيل در مدرسه نظام به درجه سلطاني رسيد و پس از آن در جنگ معروف به مصلي،روس ها را شكست فاحشي دادو صيت شهرت ولياقت او از مرزهاي ايران گذشت.در سال ۱۳۳۵ هجري به آلمان رفت و در سال ۳۸ پس از بازگشت به فرماندهي ژاندارمري خراسان در دولت مشير الدوله رسيد. در ذيحجه سال ۱۳۳۹ آزاديخواهان خراسان به رهبري كلنل قيام كردند.اين قيام كه براي كسب استقلال ايران بود،توسط روساي عشاير و به تحريك قوام السلطنه و سپاهيان دولتي ايران مورد هجوم قرار گرفتو كلنل پسيان كه او را در شمارمرداني چون جلال الدين خوارزمشاه و لطفعلي خان زند مي دانند در زد و خورد با اكراد بجنورد در جعفر آباد قوچان به خدعه كشته شد.

مصلي مشهد

بناي مصلي با قدمتي بيش از ۳۵۰ سال در فاصله يك كيلومتري ضلع شرقي ميدان پنجراه پائين خيابان معروف به نواب صفوي در كنار بلوار مصلي واقع است ظاهرا در گذشته اين بنا از نظر موقعيت در مكاني قرار داشته كه نظر هر مسافر يا زائر تازه وارد در عزيمت به مشهد مقدس را از بيرون حصار شهر به سوي دروازه پائين خيابان بخود جلب مي‌نموده است. مصلي از نظر نقشه وطرح كلي ساختمان شامل ايواني مرتفع و دو ايوانچه منتهي به فضاهاي چهار ضلعي در طرفين بصورت قرينه است كه ايوان آن رو به قبله و بر فراز فضاهاي مربع يا رواق گنبدهايي كم خيز بنا شده است. تنها محراب بنا در ديوار انتهايي ايوان رو به قبله ايجاد شده و علاوه بر دارابودن تزئينات متنوع نام معمار حاجي شجاع‌بناي اصفهان در كتيبه پيشاني آن نقش شده است در بخش انتهايي تزئينات لبه طاق ايوان ودر دو سوي آن اشعاري به فارسي با قلم شيواي نستعليق به رنگ زرد بر زمينه آبي نگارش يافته كه ماده تاريخ ايجاد بنا در ابيات آن نهفته است. به استناد اين كتيبه بناي مصلي در زمان شاه سليمان از سلاطين صفويه در سنه ۱۰۸۷ ه. ق بنيان گرديده است.

سد چاليدره

اين منطقه از دره هاي فرعي منطقه طرقبه بوده و يك محيط تفريحي و گردشگري كاملا مجزا را به وجود آورده است. جداره غربي آن، دره اي با قنات خصوصي و باغ مي باشد و اراضي آن منابع طبيعي بوده و شمال آن نيز دره ها و ارتفاعات باير و بكر است. در جداره شرقي نيز علاوه بر جاده نغندر، مجموعه مسكوني فرهنگيان و اراضي تپه ماهوري بكر قرار دارد. شاخص جاذبه گردشگري آن سد خاكي است كه براي آبياري باغ‌هاي اطراف طرقبه استفاده مي شود و داراي امكانات تفريحي مانند قايق پدالي، قايق سواري، ماهيگيري، رستوران و آلاچيق مي باشد. سد چاليدره يك سد خاكي رس است كه بوسيله رودخانه جاغرق پر آب مي شود. اين سد در ابتداي جاده روستاي نغندر و در سمت چپ جاده در دره اي با همين نام ساخته شده است.

روستاي پاژ

روستاي پاژ زادگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي در پانزده كيلومتري شمال شهر مشهد در تقاطع جاده كارده به كلات نادري واقع شده است به استناد متون تاريخي و ادبي بر جاي مانده اين روستا زادگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي است بطوريكه نگاشته‌اند حكيم حماسه سراي ايران در سال ۳۲۹ يا ۳۳۰ هجري قمري در همين روستا چشم به جهان گشود و در سن ۳۰ سالگي نظم شاهنامه را آغاز و پس از صرف ۳۵ سال اشعار حماسي خود را بنام شاهنامه به پايان رسانيد و به روايت مشهور سال ۴۱۶ ه. ق به ديار باقي شتافت روستاي فعلي پاژ دااري ۸۰۰ هكتار مساحت است كه از مجموع آن حدوداً ۴ هكتار به بخش مسكوني اختصاص يافته است بخشي از فضاي مسكوني روستا در ميان آن و بقيه بر وراي تپه‌اي موسوم به قلعه بلند مكاني كه بنظر مي‌رسد در گذشته محل اصلي و هسته مركزي دهكده پاژ بوده زيرا پيرامون آن تا چندي قبل خندقي وجود داشت كه جهت ممانعت از پيشروي مهاجمين آن را پر از آب مي‌تموده‌اند بجز تپه موجود در فاصله تقريبي پانصد متر از پشته اوليه بلندديگري نمايان است كه در نزد اهالي به قلعه كهنه پاژ معروف است سفالهاي رنگارنگ و لعابدار پراكنده بر روي اين بلندي نشانه اي از تداوم مدنيت پاژ در سدهاي اوليه بعد از اسلام تا قرن نهم و دهم هجري است.

بازار جنت مشهد

اين راسته بازار در گذشته جزيي از محله‌اي بزرگ به شمار مي‌آمد كه در قسمت مرتفع و بلند شهر شامل ارگ شهر و محله حكومتي و اعياني چهار باغ قرار داشت. وضعيت اقتصادي شهر مشهد موجب گرديده تا خانه‌هاي اين راسته به مراكز تجاري تغيير نمايد. امروزه اين مكان يكي از مراكز مهم تهيه پوشاك در اين شهر مي‌باشد.تركيب قديمي اين بازار بسيار براي عابرين اين بازار خوشايند و لذت بخش است و لوكيشن مناسبي براي فيلم برداري است به طور مثال قسمتي از فيلم هرشب تنهايي در اين راسته بازار فيلم برداري شده است.

فرهنگسراي بهشت ( بوستان مفاخر )

ساختمان اين فرهنگسرا متعلق به دوره پهلوي اول ميباشد و در سال ۱۳۱۰ ساخته شده و اولين كاربري آن دبيرستان مستوفي و بعد آن تالار عروسي بوده است.عمارت فرهنگسراي بهشت در غرب بولوار مدرس يا دروازه طلايي و در ضلع جنوبي آن،همچنان استوار است.

آرامگاه ميرزا ابراهيم رضوي

اين آرامگاه متعلق به ميرزا ابراهيم اوّل، دومين و بزرگترين واقف سادات رضوي است كه در سال ۱۰۴۲ ق وفات نمود و هم اينك اين ارامگاه در محله كوهسنگي انتهاي خيابان شهيد بهشتي واقع شده است .وي از اجله‌ي سادات رضوي خراسان در زمان صفويه بوده و نسب شريفش با بيست و يك واسطه به امام‌زاده «ابو جعفر موسي مبرقع»‌ فرزند حضرت جواد (ع) مي‌رسد.مقبره ميرزا ابراهيم واقع در ملك شخصي خود وي در مجاورت مجموعه فرهنگي‌– تفريحي كوهسنگي در دامنه كوه و انتهاي خيابان بهشتي، با منظر ايواني كاشي‌كاري شده جلب‌نظر مي‌نمايد.در صحن مقبره تعدادي از علماي قرن اخير خراسان مدفون هستند. اين فضاي تاريخي ـ فرهنگي بر جاذبه هاي كوهسنگي مشهد افزوده است. مقبره و باغ آن به سادات رضوي مشهد تعلق دارد و ايشان عموماً به زيارت جدّ واقف خود ميروند. بازديد از مقبره ميرزا ابراهيم براي عموم آزاد است.ميرزا ابراهيم در سال ۱۰۳۸ قمرى موقوفات مهمى را در شهرهاى مشهد و رادكان و تربت جام وقف بر اولاد ذكور و اناث خاندان خويش و عامه سادات رضوى ساكن شهر مشهد ( ارض اقدس ) كرده است.موقوفه وى بسيار فعّال است و حدود بيست هزار نفر ( در سال ۱۳۸۱ خورشيدى ) از آن بهره مند مى شوند. اين موقوفه توسط متولى يى از اعقاب خود ميرزا ابراهيم اداره مى شود و درآمد سالانه آن ميان سهم بران توزيع مى گردد.موقوفه ميرزا ابراهيم سبب شده است تا چند هزار خانوار از سادات رضوى ساكن مشهد و اعقاب خاندان واقف در سراسر كشور شجره نسب خويش را تا كنون حفظ نمايند، لذا اقدام وى يكى از پديده هاى فرهنگى مهم شهر مشهد است.

نغندر

روستاي نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله ۱۰ كيلومتري آن واقع شده است . اين روستاي سرسبز و آباد با چشم اندازهاي طبيعي شگرف در دامنه هاي شمالي بينالود قرار گرفته است .

جاغرق

روستايي ييلاقي جاغرق در ۲۱ كيلومتري شمال غربي مشهد و در فاصله ي ۷ كيلومتري جنوب غربي طرقبه واقع شده است . جاغرق داراي آب و هواي معتدل كوهستاني، باغ هاي ميوه و دره هاي سرسبز و پرآب مي باشد . اين ناحيه اقامتگاههاي موقت و رستوران هايي براي استراحت و تفريح گردشگران دارد.

طرقبه

طرقبه يكي ديگر از گردشگاهها بزرگ و طبيعي مشهد است كه از غرب به كوههاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود مي شود . وجود چشمه سارها و درختان فراوان آن را به صورت نقطه اي بسيار خوش آب و هوا و تفريحي مشهد تبديل نموده است . اين منطقه ييلاقي داراي تابستانهايي با آب و هواي دلپذير و مطبوع است.

سد طرق

اين سد در ۱۴ كيلومتري جنوب شرقي مشهد بر روي رودخانه طرق و در نزديكي بند قديمي طرق قرار دارد. سد طرق از نوع بتوني دو قوسي متقارن است.

آندرخ

روستايي خوش آب و هوا از حومه تبادكان است كه در ۳۲ كيلومتري شمال شرقي مشهد و در مسير كلات نادري واقع شده است . اين مكان يكي از تفرجگاهها و پايگاههاي ورزشي ، ويژه كوهنوردان و صخره نوردان اطراف مشهد است . دره اندروخ با ديواره هاي سنگي بلند احاطه شده و داراي غادي با دهان بزرگ است .

باغ وحش وكيل آباد

در جنوب غربي مشهد و هم جوار با پارك جنگلي وكيل آباد ، باغ وحش وكيل آباد ، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوي قرار دارد . اين باغ وحش داراي حيوانات گوشتخوار ، علف خوار ، آبزي ، خزنده و پرندگان مختلف است.

موزه مردم شناسي و حمام مهدي قلي بيك

موزه مردم شناسي و حمام مهدي قلي‌بيك مشهد در كنار مقبره امير غياث‌الدين ملكشاه در ضلع غربي حرم مطهر واقع درخيابان اندرزگو، در مجموعه تاريخي حمام مهدي قلي‌بيك قرار دارد. اين حمام ،يكي از حمام‌هاي زيباي به جاي مانده از دوره صفوي است كه با قرار گرفتن در كنار مقبره امير ملكشاه (مسجد شاه) و آب‌انبار سرسنگ و راسته بازار سرشور، يك مجموعه تأسيسات شهري را تشكيل داده است.حمام مهدي قلي بيك، از قديمي‌ترين و با ارزش‌ترين حمام‌هاي شهر مشهد و از موقوفات آستان قدس رضوي است كه در مجاورت مقبره امير ملكشاه در محله قديمي سرسنگ، بين بازار سرشور و بازار بزرگ واقع شده و كوچه مجاور آن به كوچه «حمام‌شاه» مشهور است. نام اصلي آن «حمام مهدي قلي‌بيك» بوده، ولي به‌دليل مجاورتش با مقبره امير ملكشاه به «حمام‌شاه» شهرت يافته است كه پس از پيروزي انقلاب نيز به «حمام رضوي» تغيير نام پيدا كرد.براساس وقف‌نامه اين حمام، تاريخ ساخت آن، سال ۱۰۲۷هـ.ق است و واقف آن مهدي قلي‌بيك، ميرآخور شاه‌عباس صفوي، از بازماندگان خانواده امير ارغون اويرات (از نخستين حكام ايران شرقي و خراسان در دوره مغول) بوده است. از اين بنا هيچ كتيبه‌اي برجاي نمانده است و از معمار و سازنده آن خبري در دست نيست.واقف اين حمام، يك قنات نيز براي آن احداث كرده است، با اين شرط كه مازاد آب آن را به مسجد گوهرشاد دهند و اضافه بر آن را صرف امور خيريه كنند و اضافات آن را درنهايت، در زمين‌هاي خارج شهر جاري سازند. بناي اين حمام با گذشت زمان و همچنين دخالت‌هاي غيراصولي، مانند افزودن يك قسمت زنانه جديد به قسمت‌هاي قديمي آن در سال۱۳۵۰ دچار دگرگوني شد و چهره اصلي خود را از دست داد. بناي ياد شده از سال۱۳۶۹ به‌تدريج متروكه شد تا اينكه در سال۱۳۷۶ در فهرست بناهاي تاريخي كشور به ثبت رسيد.بناي حمام مهدي قلي بيك(حمام‌شاه)، پيش از آغاز عمليات مرمتي، شامل بخش‌هاي ورودي، سربينه(رخت‌كن)، گرم‌خانه و سرويس‌ها بود. اما با شروع عمليات باستان‌شناسي و مرمت، فضاهاي جديدي چون هشتي ورودي، شاه‌نشين شمالي(حاكم‌نشين)، حوض هشت ضلعي سربينه، لايه‌هاي زيباي نقاشي (در قسمت سربينه)، كاشي‌هاي ازاره سربينه (از نوع زيررنگي)، هشتي يا ميان در، حوض كف هشتي، خزينه، حوضچه‌هاي تصفيه آب، استخر آب سرد و تنبوشه‌ها (لوله‌هاي سفالي آب‌رساني در معماري سنتي) پيدا شد و طي اين عمليات، مساحت حمام از حدود ۴۰۰مترمربع قبلي به هزار و ۸۷۵ مترمربع رسيد. محوطه ورودي حمام به‌وسيله يك پله، همراه با يك انحناي ملايم، به هشتي كوچكي وصل مي‌شود. با عبور از پنج پله با همان انحنا به سربينه يا رخت‌كن مي‌رسيم كه زيباترين بخش حمام است.در وسط هشتي، حوض كوچكي به چشم مي‌خورد كه به احتمال زياد، مسير برگشت از گرم‌خانه به رخت‌كن بوده و افراد پس از بيرون آمدن از گرم‌خانه، پاي خود را آب مي كشيدند و سپس وارد سربينه مي‌شدند.پس از هشتي وارد گرم‌خانه مي‌شويم. فضاي گرم‌خانه، مربع شكل و داراي چهار ستون در وسط است كه پوشش گنبدي‌شكل سقف، شامل نورگيرها بر روي اين ستون‌ها قرار دارد. در اطراف گرم‌خانه، غرفه‌ها و در قسمت غربي آن، خزينه حمام قرار دارد كه سطح همه آن‌ها كمي از كف گرم‌خانه بلندتر است. در كف خزينه، ديگ‌هاي مسي بزرگي براي گرم كردن آب ديده مي‌شود. در دو طرف خزينه دو اتاق وجود دارد كه يكي از آن‌ها مربوط به حوضچه‌هاي تصفيه آب بوده و طي عمليات بازسازي برداشته شده است.بناي حمام مهدي قلي‌بيك كه با گذشت چهار قرن از ساخت اين گنجينه هنري، هنوز اصالت آن محفوظ مانده است، با گذشت زمان و نبود مراقبت و همچنين دخالت‌هاي غيراصولي، دچار آسيب‌هاي جدي شده بود كه در سال۱۳۷۸ توسط معاونت فني و عمراني موقوفات آستان قدس رضوي، زيرنظر كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خراسان رضوي و با اعتبار سازمان عمران و توسعه حريم حرم امام رضا(ع) بازسازي شد و درنهايت در اختيار سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي قرار گرفت و به موزه مردم‌شناسي تغيير كاربري داد.

تپه باژ

روستاي پاز يا پاژ يا فاز يا باژ نام روستايي است در حدود ۲۰ كيلومتري جاده مشهد به كلات.

اين روستا در واقع زادگاه ابوالقاسم فردوسي؛ بزرگ شاعر حماسه سراي ايران نيز است. در واقع روستاي باژ روي تپه باستاني قرار گرفته كه آثار و بقاياي اين تپه در ۳ قسمت مجزا قابل مشاهده است.اين تپه در دل خود بقايايي از تمدن‌هاي مختلف دوره پارت و اسلامي نهفته داشت، اما به علت بي‌توجهي مسئولين و همچنين بي‌اطلاعي اهالي روستا و علاوه بر اين‌ها، حجوم غارتگران ميراث تاريخي ايران، به تلي از خاك تبديل شده است.علي‌رغم اينكه تپه باژ در تابستان سال ۱۳۵۷ كشف و شناسايي شد، اين محوطه تاريخي در سال ۱۳۷۹ به ثبت آثار ملي رسيد.تپه باژ در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان ميراث فرهنگي با شماره ۳۲۴۱ در فهرست آثار ملي يران به ثبت رسيد.

منطقه ييلاقي شانديز

منطقه شانديز واقع در ۳۸ كيلومتري غرب شهر مشهد از ديرباز به عنوان يكي از ييلاقات دشت توس مورد توجه بوده و در گذشته نيز راه كاروانروي تابستاني مسير شانديز به توس از پستي و بلندي‌هاي همين منطقه عبور مي‌كرده است. امروزه محور گردشگري شانديز را علاوه بر ويراني كه جنبه تاريخي دارد و داراي مزار و رباطي كهن مي‌باشد، روستاهاي سرآسياب، ارچنگ، خادر، شانديز، ابرده پايين، ابرده بالا و زشك تشكيل مي‌دهد. ورود به اين محور از امتداد بلوار وكيل‌آباد ممكن است. رودخانه‌ها و دره‌هاي متعدد شانديز اقليم متنوع و چشم‌اندازهاي زيبايي از طبيعت را به بيننده عرضه مي‌كند. درختان و درخچه‌هاي غيرمثمر در منطقه شامل چنار، سپيدار، اشن، ارغوان و ارس است و از گونه‌هاي شاخص حيات‌وحش آن مي‌توان به گوسفند وحشي، گراز، گرگ و… اشاره كرد، همينطور هدهد، توكاي سياه، دم جنبانك و… در فهرست پرندگان اين منطقه قرار دارد. رودخانه‌هاي پر آب منطقه سبب پراكنش درختان، وجود باغ‌هاي انبوه، مناظر متنوع و آب و هوايي مطبوع شده‌اند كه همواره مورد استقبال ساكنان شهر مشهد و گردشگران منطقه واقع مي‌شود. علاوه بر آن زائرين بارگاه حضرت رضا(ع) براي گذران اوقات به اين مكان مي‌آيند و اين استقبال روز افزون گردشگران طبيعت نشانگر قابليت‌هاي طبيعي منطقه براي گسترش فعاليت‌هاي گردشگري است. در ابتداي ورود به شانديز فروشگاه‌هايي ديده مي‌شود كه به عرضه صنايع دستي از جمله پوستين، گليم، ظروف سنگي هركاره و… اشتغال دارند. پارك شهر شانديز از اماكني است كه فضاي مطلوبي را براي استراحت موقتي خانواده‌ها به گردشگران و دوستداران طبيعت ارايه مي‌دهد. قابليت‌هاي شانديز آن را به عنوان يك منطقه نمونه بين‌المللي گردشگري در كشور معرفي نموده است.

آرامگاه فردوسي

آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي توسي در ميان باغي مصفا به فاصله ۲۰ كيلومتري شمال شهر مشهد واقع شده است.ساختمان فعلي آرامگاه از شيوه معماري هخامنشي به ويژه آرامگاه كوروش الهام گرفته است. نماي بيروني بنا شامل عناصر تزئيني هخامنشي به خصوص ستون ها و سرستون ها است و اشعاري كه بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حكيم فردوسي و معرف انديشه و شخصيت وي مي‌باشد. بخش فوقاني بنا بصورت مجوف و توخالي ساخته شده و فضاي داخلي آن نيز علاوه بر الهام گرفتن از معماري دوه اشكاني شامل ۲۰ ستون مرمري در پائين و ۸ ستون در بخش فوقاني است. در بخش هايي از آرامگاه نيز ديوارنگاره‌هايي از فريدون صديقي نصب گرديده كه نمايش صحنه هايي از روايات شاهنامه است.

موزه آرامگاه نادري

موزه نادري در قسمت اصلي بناي يادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفي آثار تاريخي اين دوره شكل گرفته است. چشم‌انداز خارجي بنا تنديس نادرشاه سوار بر اسب به همراه تني چند از سربازانش بر فراز يك حجم سنگي مرتفع توسط مجسمه ساز شهير ايراني زنده ياد استاد ابوالحسن صديقي ساخته شده است.تالار شماره ۱: اين تالار به انواع سلاح‌هاي دوره افشاريه، تابلوهاي نقاشي از نادر و صحنه هاي جنگ،‌ وسايل سواركاري مانند زين سو برگ اسب از دوره افشاريه تا قاجاريه، چند نسخه خطي ساز جمله تاريخ جهانگشاي نادري و دو شمشير متعلق به نادر اختصاص دارد كه روي يكي كلمه السلطان نادر حك شده و روي ديگر يك بيت شعر طلاكوب شده است. اين شمشير در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجري در روز تاجگذاري نادر از طرف ملت ايران به وي هديه شده است.تالار شماره ۲: اين تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سكه ظروف و ديگر اشياي اهدايي از دوره صفويه تا معاصر به نمايش درآمده است.


برچسب: ، بازار هاي مشهد، بهترين مكان هاي تفريحي مشهد، تور مشهد با هواپيما، جاذبه هاي گردشگري مشهد، جاذبه هاي گردشگري وآثار تاريخي مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۰۰:۵۸ توسط:faezeh موضوع:

تاريخچه هتل درويش

درويش

هتل مجلل درويشي در حاشيه خيابان امام رضا(ع) كه اصلي ترين خيابان منتهي به حرم مطهر است قرار دارد. ساختمان هتل مجلل درويشي با بيست طبقه، مرتفع ترين مركز اقامتي و تنها هتل آتريوم شرق كشور مي باشد. اين هتل عنوان بناي برگزيده را در جشنواره بناي برتر و در سه بخش سازه، معماري و شهرسازي از آن خود كرده است. توجه به آسايش ميهمانان، سهولت در دسترسي به امكانات مورد نياز آنها، تنوع در انتخاب خدمات و فضاهاي اقامتي در هتل لوكس، مدرن و مجلل درويشي مشهد براي داشتن اقامتي بيادماندني مد نظر قرار گرفته شده و محور تصميم گيري هاي بيشماري در اين هتل بوده و خواهد بود.

 

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
در ادامه به معرفي مختصري ار امكانات و سرويس هاي هتل مجلل درويشي تنها هتل پنج ستاره ممتاز شرق كشور بپردازيم .

لابي هتل:
تنوع در نوع خدمات قابل ارائه در هتل و برنامه ريزي در بخش هاي مختلف از ابتدا مورد توجه بانيان امر قرار گرفته است. توجه به آسايش مهمانان و تنوع در انتخاب خدمات و فضا هاي اقامتي در هتل لوكس مدرن و مجلل درويشي مشهد براي داشتن اقامتي بيادماندني مد نظر قرار گرفته است.

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
اسپا يا مجموعه آبي هتل:
مجموعه آبي هتل مجلل درويشي اولين مجموعه آبي با ارائه خدمات تخصصي اسپا و ماساژ در مشهد مقدس مي باشد كه با بكارگيري برترين تكنولوژي ها و اساتيد فن به ارائه خدماتي ايده آل به مهمانان اين مجموعه خواهد پرداخت .

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
رستوران مراكشي:
در دنج ترين قسمت هتل مي توانيد با حضور در رستوران مراكشي از طعم منحصر به فرد غذاهاي عربي لذتي را تجربه كنيد كه در سفرهاي داخلي خود با چنين فضاي دلچسب و بي نظيري كمتر مواجه شده ايد.

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
رستوران آتريوم:
در رستوران آتريوم غذاهاي آسيايي سالن هاي متنوع سر آشپزهاي ماهر با دست پخت ماهرانه خود شما را شگفت زده خواهند كرد.

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
رستوران ارغوان :
رستوران ارغوان مخصوص سرو صبحانه در دو سالن كه منظره اي كامل از طلوع خورشيد را به تصوير مي كشد تعبيه شده است.

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
رستوران روف گاردن:
باغي مصفا در مجموعه اي مدرن با چشم اندازي وصف ناپذير و اينجاست كه صحن و سراي دل از همراهي با آب و اسمان و نور رنگ ديگري به خود مي گيرد در اين مجموعه ارايه متنوع ترين غذا ها ي ايراني و بين المللي با بهترين خدمات سرويس دهي از وظايفي است كه بر عهده ميزبانان شما سروران گرانقدر نهاده شده است .

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
رستوران باربيكيو:
رستوران باربيكيو يكي ديگر از فضاهاي زيبا و متفاوت درهتل مجلل درويشي است .اين رستوران در فضايي ازاد در هفتمين طبقه هتل با ديزايني متفاوت طراحي شده است كه با سرو انواع كباب ها آماده پذيرايي از شما ميهمانان عزيز مي باشد.

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
بازار سوغات ملل:
وجود فضايي تجاري با معماري تاريخي و ساختار سنتي بازار شهر مشهد با هدف جذب برترين برند هاي روز دنيا و بهترين سوغات هاي سراسر كشور با هدف ارايه خدمات مطلوب به زائران و مسافران شهر مشهد از نقاط قوت اين مجموعه مي باشد .

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
اتاق هاي فصل:
اتاقهاي فصل كه در طبقات ۲+ تا ۱۴+ و مشرف به آتريوم مركزي قرارگرفته با طراحي برگرفته از فصول سال با رنگ هاي جذاب و متنوع حس آرامش و اقامتي آرام و لطيف را به همراه خواهد آورد.

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
بركه اي در ارتفاع در هتل مجلل دروشي:
ماهيگيري در فضايي دل انگيز شما را به ميان طبيعت مي برد. گذران لحظه هايي مفرح با پذيرايي چاي و قليان به سبك ميزباني اصيل ايراني در هتل مجلل درويشي.

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
سالن چند منظوره:
سالن چند منظوره واقع در بالاترين طبقه برج با طراحي مجلل و مدرن و ديد گسترده بر پهنه شهر مشهد با امكانات به روز و پيشرفته و تصوير و IT و امكان بر گزاري همايش ها و اجتماعات از ويژگي هاي قابل توجه اين مجموعه مي باشد.

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد
اتاق ها ي ملل :
تجربه اي باور نكردني و متنوع از يك اتاق جذاب سفر به زمان ها و كشور هاي مختلف و اقامتي رويايي به سبك ملل مختلف طراحي بر گرفته از سراسر جهان بسيار مجلل و مدرن نقاش خاطراتي بي نظير خواهد بود .

جهت رزرواسيون آنلاين هتل فوق ميتوانيد به وب سايت هتل مراجعه فرماييد . جهت ورود به وب سايت هتل كليك كنيد

لوكس ترين و مجلل ترين هتل ايران، هتل درويشي مشهد


برچسب: ، بهترين هتل هاي مشهد، تور نوروزي مشهد، درباره ي هتل درويش، ديدني هاي مشهد، رستوران هاي هتل درويش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۹:۴۳ توسط:faezeh موضوع:

تاريخچه ي حرم امام رضا(ع)

حرم امام رضا (ع) در مشهد مقدس

آرامگاه امام رضا (ع) در مشهد يكي از معروف‌ترين بناهاي مذهبي ساخته شده در ايران است؛ بنايي كه با برخورداري از متنوع‌ترين ويژگي‌ها و عناصر معماري ايراني – اسلامي، هر ساله پذيراي ميليون‌ها زائر و گردشگر است و تا به امروز بارها مورد بازسازي و توسعه قرار گرفته است.

مشهد كه در ابتدا روستاي كوچكي بود، در خاك توس و در دهكده سناباد بنا شد. اين مكان با دفن هارون الرشيد در آن اهميت يافت و به “بقعه هارونيه” شهرت يافت. پس از دفن هارون، به دستور مأمون آرامگاهي به سبك معماري خراساني در اطراف قبر ساخته مي‌شود.

امام رضا (ع) پيش از سفر به مرو، اين مكان را به عنوان محل دفن خود به همراهانش نشان داد. پس از شهادت امام در توس، پيكر او را در همين بقعه به خاك سپردند و نام آنجا به “مشهدالرضا” تغيير كرد. تا زمان ظهور سربداران، قبر هارون‌الرشيد در پايين قبر امام قابل رؤيت بود، اما سربداران صورت قبر هارون را محو كردند.

چه كسي اولين گنبد حرم را ساخت؟

پس از شهادت امام، او را در قسمت بالاي قبر هارون‌الرشيد دفن كردند. اين بقعه در دوران سامانيان، ديالمه و غزنويان بارها مورد تعمير و افزودن تزيينات قرار گرفت، اما نخستين گنبد بر روي حرم امام رضا در دوران حكومت سلطان سنجر سلجوقي بر فراز قبر ايشان نصب شد. جنس اين گنبد از كاشي و داراي مقرنس‌هاي آيينه‌كاري شده بود كه تا به امروز هم به جا مانده است. سلطان محمد خوارزمشاه نيز از كساني بود كه حرم را با مرغوب‌ترين كاشي‌هاي آن زمان تزيين كرد و دستور داد دو محراب به حرم اضافه كنند. مناره گنبد در دوره غزنويان و به دستور ابن معتز حاكم شيراز بنا شد.

صحن عتيق و سردر ايوان ساعت حرم امام رضا(ع) – در دوره قاجار سال ۱۳۰۹ق

طبق اسناد به جا مانده از مورخان دوره‌هاي مختلف، حرم امام رضا (ع) از معدود بناهايي بود كه در حمله مغولان به ايران تخريب نشد و تنها آسيب‌هاي جزئي به آن وارد شد. مغولان با اينكه با حمله به خراسان، شهر را غارت كرده و مردم را به قتل رساندند، اما پس از غارت اموال حرم، به بناي اصلي آن آسيبي نرساندند. آسيب‌هاي جزئي حاصل از حمله مغول بعدها در دوره‌هاي مختلف ترميم شد.

شكوه هنرهاي هنرمندان ايراني در آرامگاه امام هشتم

دوران تيموريان از دوره‌هاي درخشان معماري حرم امام رضا است. در آن دوران به دستور همسر شاهرخ تيموري، مسجد گوهرشاد، يكي از زيباترين و معروف‌ترين مساجد اسلام، توسط هنرمندان و معماران ايراني در سمت قبله حرم و صحن جنوبي آن ساخته شد. به عقيده بسياري از كارشناسان مسجد گوهرشاد به لحاظ فرم و معماري در جهان اسلام بي نظير است. كتيبه‌هاي ورودي مسجد گوهرشاد در هيچ كجاي جهان اسلام نظير ندارد.

اين مسجد با ايوان‌هاي ‌بلند و طاق‌هاي خوش نقش و كاشيكاري‌هاي نفيس از زيباترين مساجد ساخته شده در ايران است. معمار اين مسجد قوام‌الدين شيرازي است. مدرسه پريزاد، مدرسه دودر و مدرسه بالاسر نيز در همين دوران به مجموعه حرم اضافه شدند. در زمان نادر شاه افشار ايوان صحن تيموري طلاكاري شد و نقاشي ديوارهاي حرم را تجديد كردند.

پس از به قدرت رسيدن صفويان و رسمي شدن مذهب شيعه در ايران، بر شكوه و عظمت حرم افزوده شد. شاه تهماسب، شاه عباس و شاه سليمان صفوي، از پادشاهاني بودند كه در بازسازي و توسعه حرم نقش داشتند. شاه تهماسب مناره‌هاي حرم را بازسازي و طلاكاري كرد و به دستور او خشت‌هاي كاشي روي گنبد را به طلا تبديل كردند. اين گنبد با روكش طلا همان گنبدي است كه هم‌اكنون در نماي بيروني وجود دارد. علاوه بر اين، ايوان اميرعلي شير و گلدسته كنار گنبد را هم طلاكاري كرد.

كمال‌الدين محمدو يزدي، از معماران معروف آن دوره به دستور شاه عباس روكشي از مس و طلا بر گنبد ساخت. همچنين در اين دوران متن كتيبه گنبد به دست عليرضا عباسي خوشنويس و با حروف طلايي بر زمينه فيروزه‌اي به خط ثلث نوشته شد. از ديگر تحولات حرم در اين دوره مي‌توان به توسعه صحن عتيق، احداث ايوان شمالي و اطاق‌ها، غرفه‌ها، سردرها، و ايوانهاي شرقي و غربي آن، ايجاد رواق توحيدخانه و نيز گنبد الله وردي‌خان اشاره كرد.

نماي سقاخانه و فضاي داخلي صحن عتيق حرم امام رضا(ع) – دوره قاجار سال ۱۲۷۵ق

در دوران قاجاريه هم به حرم امام رضا (ع) توجه ويژه‌اي شده و سومين ضريح در دوران حكومت فتحعلي‌شاه ساخته شد. بناي صحن آزادي مربوط به اين دوره است. در اين عهد، ايوان غربي صحن آزادي به طلا آراسته و به ايوان ناصري معروف شد. در همين دوران، كاشي‌كاري و تزيينات صحن آزادي انجام شد. علاوه بر اين، در سال ۱۲۷۵ هجري قمري، قائم مقام نوري اقدام به آينه‌كاري روضه منوره كرد و در همين دوره بود كه رواق‌هاي توحيدخانه، دارالحفاظ و دارالسياره نيز آينه‌كاري شدند. در دوران پهلوي دوم نيز تعميراتي در حرم انجام شد، اما بخش بزرگي از توسعه حرم امام رضا (ع)، پس از پيروزي انقلاب صورت گرفت.

ضريح به بخش دربرگيرنده‌ي قبر امام گفته مي‌شود كه زائران از پشت آن قبر امام را زيارت مي‌كنند. از ابتدا ضريح در مركز بناي حرم نبود، بلكه در سمت چپ آن قرار داشت. در دوره‌هاي گذشته ضريح‌هاي مختلفي روي مزار نصب شد. اولين ضريح در حرم امام رضا كه از جنس چوب و طلا بود در زمان شاه تهماسب صفوي و در سال ۹۵۷ هجري قمري نصب شد كه بر روي كتيبه‌هاي آن سوره “هل اتي” به خط ثلث نوشته شده بود. دومين ضريح از جنس فولاد مرصع بود كه در سال ۱۱۶۰ به دستور شاهرخ ميرزا نوه نادر شاه افشار ساخته و نصب شد. اين ضريح تا به امروز در حرم نگه‌داري مي‌شود.

سومين ضريح حرم امام رضا (ع) در سال ۱۲۳۸ هجري قمري و در زمان فتحعلي‌شاه قاجار از جنس فولاد ساخته و بر روي ضريح دوم نصب شد. اين ضريح داراي ورقه‌هاي طلاكوب و طوق‌هاي طلاي جواهر نشان بود و بر روي آن سوره “هل اتي” و “يس” به خط ثلث نوشته شده‌است. اين ضريح در سال ۱۳۳۸ هجري شمسي به علت پوسيدگي پايه‌هايش به موزه آستان قدس رضوي انتقال داده شد و چهارمين ضريح از جنس طلا و نقره در سال ۱۳۳۸ شمسي به جاي آن نصب شد. اين ضريح توسط حاج محمدتقي ذوفن اصفهاني و با استفاده از مصالحي چون نقره، طلا، آهن، مفرغ و چوب گردو ساخته شد.

نماي ضريح فولادي حرم امام رضا (ع) – سال ۱۳۱۵

پنجمين ضريح حرم امام رضا (ع) پس از يك برگزاري يك مسابقه هنري بين هنرمندان ايراني انتخاب شد. طرح انتخاب شده از محمود فرشچيان، هنرمند و مينياتوريست ايراني بود. در اين ضريح علاوه بر توجه به مباني هنر اصيل ايران اسلامي، نمادهايي از معماري دوره‌هاي پيشين را نيز ديده مي‌شود. ساخت اين ضريح از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹ طول كشيد و آن را از فولاد و چوب گردو ساختند. در چهار جهت آن ۱۴ محراب به نشان چهارده معصوم كه همگي به يك محراب بزرگ‌تر كه آن نيز به كلمه “الله” ختم مي‌شود، قرار دارد.

ساخت پنجمين ضريح حرم امام رضا (ع) از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹ طول كشيد

قلمزني اين ضريح توسط استاد خدادادزاده اصفهاني انجام شد.دو سوره “يس” و “هل اتي”، در بالاي ضريح مطهر امام رضا (ع) به صورت كتيبه دور تا دور ضريح نوشته شده است. هر دو كتيبه و ديگر خطوط بيروني و داخلي ضريح مطهر كه مشتمل بر آياتي از قرآن و اسماء‌الحسني است توسط استاد موحد خوشنويسي شده است. در پوشش داخلي ضريح پنجم براي اولين بار از هنر خاتم‌كاري استفاده شد.

گنبد حرم امام رضا (ع)

نخستين گنبد حرم امام رضا (ع) در آغاز قرن ششم هجري و توسط سلطان سنجر سلجوقي از كاشي ساخته شد. اين گنبد بارها مورد بازسازي و تعمير قرار گرفت. گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روي آن را با الواح مسي، كه روكشي از طلا دارد پوشانده‎اند. تذهيب اين گنبد براي آخرين بار در سال ۱۰۱۰ تا ۱۰۱۶، در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوري كه از گفته‎هاي محققان برمي‎آيد، رويه و سطح اين گنبد پيش از آن كاشي‎كاري بوده است.

نخستين گنبد حرم امام رضا (ع) در آغاز قرن ششم هجري ساخته شد

گنبد طلاي حرم امام رضا (ع) داراي دو پوشش در سقف حرم و بالاي آن است. پوشش سقف كه به صورت مقعر و مقرنس است به نام “قبه” شناخته مي‌شود. كتيبه‌هايي كه در اطراف گنبد وجود دارند كه از نكات جالب آن اشاره به ماجراي پياده رفتن شاه عباس صفوي از اصفهان به مشهد است كه به خط ثلث توسط عليرضا عباسي نوشته شده است.

مناره‌هاي حرم امام رضا (ع)

مناره به معناي جاي نور و روشنايي است و در معماري به بنايي گفته مي‌شود كه بر فراز ايوان اصلي مساجد، زيارتگاه‌ها و مدارس ديني مي‌ساختند و بر بلنداي آن اذان مي‌گفتند و يا به اطراف نور مي‌انداختند. اين بنا علاوه بر اين ويژگي، محلي براي هدايت مسافران بود.

مناره با روكش طلا در بناهاي حرم امام رضا (ع)

در حرم دو مناره با روكش طلا وجود دارد كه يكي از آن‌ها نزديك گنبد و ديگري مقابل آن و در قسمت بالاي ايوان عباسي (صحن انقلاب) واقع شده است. مناره نزديك گنبد در زمان ساخت گنبد بنا شده، اما مناره دوم از آثار دوره نادري است. از نكات قابل توجه معماري مناره‌ها اين است كه با وجود فاصله‌ي زيادي كه با يكديگر دارند، وقتي كسي از سمت جنوب اماكن متبركه و خيابان امام رضا به سمت حرم مي‌آيد، چنين مي‌پندارد كه گنبد ميان دو مناره قرار گرفته است.

ايوان‌هاي حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) داراي چند ايوان است كه نمونه‌هاي قابل توجهي در معماري ايراني – اسلامي هستند. ايوان جنوبي كه به “ايوان طلا” معروف است توسط امير‌عليشير نوايي، وزير سلطان حسين بايقرا در قرن نهم هجري ساخته شد. اين ايوان كه ۲۱ متر ارتفاع دارد از خشت‌هاي طلا ساخته شده و داراي چهار در است و سطح آن در زمان نادرشاه افشار طلاكاري شد. ايوان عباسي در زمان شاه عباس صفوي ساخته شد. ارتفاع آن ۲۲ متر است. ايوان غربي حرم نيز با ۲۴ متر از بلندترين بناهاي حرم است و بر سر در آن، ساعت بزرگي وجود دارد، به همين دليل به آن ايوان ساعت نيز گفته مي‌شود.

ايوان شرقي يا ايوان نقاره‌خانه نيز مانند ايوان غربي از دو ايوان مجزا تشكيل شده است. بر بلنداي اين بنا كه ۲۶ متر ارتفاع دارد ساختمان نقّاره‌خانه قرار دارد. نواختن نقاره، براي آگاهي از نزديك شدن پايان وقت نماز است كه در طول سال به جز ايّام محرم و صفر و ديگر ايّام سوگواري، همه روزه در دو نوبت، ۱۰ دقيقه پيش از طلوع و غروب آفتاب نواخته مي‌شود. علاوه بر آن، در شب‌هاي عيد پس از نماز مغرب و عشا و روزهاي عيد، زمان تحويل سال نو و اعلام عيد فطر و سحرهاي ماه مبارك رمضان نيز نقاره نواخته مي‌شود.

سقاخانه را در دوران سلطنت نادر شاه افشار و بين سال‌هاي ۱۱۴۴ تا ۱۱۴۵ از سنگ مرمر ساختند

سقاخانه حرم امام رضا (ع)

از بناهاي معروف حرم امام رضا (ع)، سقاخانه‌اي است كه هم‌اكنون در وسط صحن انقلاب واقع شده است. سقاخانه را در دوران سلطنت نادر شاه افشار و بين سال‌هاي ۱۱۴۴ تا ۱۱۴۵ از سنگ مرمر ساختند. استاد اسماعيل طلاكار سقفي گنبدي شكل بر روي آن ساخت و پوششي هشت‌ضلعي روي آن قرار داد و سپس آن را طلاكاري كرد. اين بنا در سال ۱۳۴۷ بازسازي شد.

صحن‌ها

هر صحن، شامل يك فضاي باز و محصور است كه رواق‌ها و ايوان‌هايي در پيرامون آن وجود دارد. مساحت مجموع صحن‌هاي حرم، ۲۲۵٬۲۲۳ متر مربع است.[۱۰] بزرگ‌ترين صحن، صحن جامع رضوي به مساحت ۶۰٬۱۸۸ متر مربع است كه در جنوب حرم قرار دارد.[۱۱] ساير صحن‌ها به شرح زير هستند:

صحن انقلاب
صحن آزادي
صحن جمهوري اسلامي
صحن قدس
صحن مسجد گوهرشاد
صحن غدير
صحن كوثر
صحن هدايت

رواق‌ها

فضاهاي مسقف و محصور در پيرامون حرم، رواق ناميده مي‌شوند. اكنون بزرگ‌ترين رواق حرم، رواق امام خميني به مساحت ۶٬۳۰۰ متر مربع است كه قبلاً صحن بوده و عمليات مسقف‌سازي آن از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ انجام شده‌است.[۱۲] هم‌چنين رواق‌هاي دارالولايه، دارالحجه و دارالاجابه از رواق‌هاي بزرگ حرم امام رضا هستند.[۱۳]


افراد صاحب نام كه در اين حرم به‌خاك سپرده شده‌اند
گذشته

هارون الرشيد (خليفه عباسي)
شيخ طبرسي (از فقهاي شيعه قرن ۶ هجري)
الله‌وردي خان (سپهسالار امپراتوري صفوي، حاكم ايالت فارس امپراتوري صفوي، باني ۳۳ پل اصفهان و مدرسه خان شيراز)
شيخ بهايي (دانشمند عصر صفوي)
حر عاملي (از فقهاي شيعه قرن ۱۱ هجري)
شيخ حسنعلي اصفهاني (معروف به نخودكي از علماي سده ۱۳ قمري شيعه)
عباس ميرزا نايب السطنه (پسر بزرگ و وليعهد فتحعلي شاه قاجار متوفي ۱۰ جمادي‌الثاني ۱۲۴۹ قمري)

معاصر

امير اسدالله علم (نخست‌وزير و وزير دربار و از رجال با نفود دورهٔ پهلوي)
حاج غلام‌حسين تبريزي(عبدخدايي) (از عالمان شيعه و امام جماعت مسجد گوهرشاد)
علامه محمد تقي جعفري
سيد عبدالله شيرازي (مرجع تقليد)
غلامرضا طبسي (خطيب شيعه)
اديب نيشابوري (شاعر)
غلامرضا قدسي (شاعر)
محمدتقي اديب نيشابوري (شاعر)
سيد عبدالكريم هاشمي‌نژاد (مجتهد و مبارز انقلاب اسلامي ايران)
سيد عزالدين حسيني زنجاني (مرجع تقليد شيعيان)
سيد محمدهادي ميلاني (مرجع تقليد شيعيان)
محمدتقي آملي (فقيه شيعه)
سيد احمد خسروشاهي (فقيه شيعه)
شيخ جعفر مجتهدي (عارف شيعه)
مجتبي قزويني خراساني (مجتهد شيعه)
هاشم قزويني (مدرس و عالم شيعه)
سيد رضا كامياب (نماينده مجلس مشهد)
علي‌اكبر نهاوندي (نويسنده و عالم شيعه)
علي فلسفي (فقيه و مجتهد شيعه)
محمدتقي شريعتي (فعال سياسي–مذهبي و پدر دكتر علي شريعتي)
عباس واعظ طبسي(توليت آستان قدس رضوي از سال ۱۳۵۹ خورشيدي تا۱۳۹۴


برچسب: ، تاريخچه حرم امام رضا، تاريخچه ساخت حرم امام رضا، تور زميني مشهد، تور لحظه آخري مشهد، نكته هاي خواندني درباره ي حرم امام رضا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۷:۴۶ توسط:faezeh موضوع:

مراكز خريد مشهد

مراكز خريد مشهد

يكي از اهدافي كه در برنامه سفر به مشهد زائرين حرم امام رضا (ع) وجود دارد ، بازار و خريد است ، البته به هتل هاي مشهد هم توجه داشته باشيد و قبا سفر كيفيت هتل را بررسي كنيد ، بازار هاي مشهد به دليل وجود فرهنگ خاص در زمينه كسب تجارت و ارتباطات اجتماعي همواره داراي اهميت زيادي بوده است. مشهد علاوه بر مراكز متنوع قديمي داراي بازارهاي محلي است كه به زائران خدمت رساني مي كنند. برخي از مهم ترين مراكز خريد مشهد عبارتند از :

بازار رضا :

راسته بازار رضا در ضلع شرقي حرم مطهر رضوي قرار گرفته است و يكي از مهم ترين مراكز خريد زائرين و گردشگران است. بازار در ۲ طبقه همكف و فوقاني با طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متر ايجاد گرديده و داراي ۱۷۱۱ واحد تجاري است. اين بازار داراي تاسيسات ، انتظامات ، آبخوري ، اطلاعات ، نمازخانه و سرويس هاي بهداشتي است.

در اين بازار انواع سوغاتي‌هاي مشهد و مايحتاج زائرين از قبيل انگشتر فيروزه، انواع عقيق، عطريات، زعفران، نبات، مهر و سجاده، تسبيح، پوشاك و شيريني‌جات يافت مي شود. نزديكي به حرم مطهر رضوي از مزاياي بازار رضاست.

نمايشگاه بين المللي مشهد :

نمايشگاه بين المللي مشهد يكي از برگزاركنندگان مطرح نمايشگاه هاي تخصصي و بين المللي در ايران است كه از طريق چندين بزرگراه به مركز شهر متصل مي شود. در انتهاي بلواروكيل آباد و در محوطه اي وسيع قرار دارد. اين نمايشگاه داراي امكانات و تسهيلاتي از جمله ايستگاه تاكسي، مسجد، رستوران، پاركينگ، مركز خدمات پزشكي، محل رزرو هتل و بليط هواپيما براي بازديدكنندگان خود است. در اين مجتمع معماري سنتي و مدرن تلفيق شده اند. اين مجتمع داراي تسهيلاتي از جمله : پاركينگ طبقاتي، رستوران، بازار چند منظوره، شهربازي سرزمين عجايب، مركز فوريت‌هاي پزشكي، مراكز بانكي و اطلاع‌رساني مي باشد كه در هر طبقه از اين مجتمع فروشندگان لوازم صوتي تصوير، لوازم خانگي، چيني و بلور، تلفن همراه و رايانه حضور دارند.

مركز تجاري خيام :

اين مركز در زميني به مساحت ۲۰۰ هكتار ر حاشيه ي شمالي شهر مشهد واقع شده است. برنامه‌ريزي هاي صورت گرفته بر روي اين مركز تجاري به گونه‌اي است كه مي‌تواند به عنوان بورس تخصصي كالاها و خدمات نقش مثبتي را در امور بازرگاني ، اعم از داخلي و خارجي داشته باشد. امكانات اين مكان عبارتند از : بازارهاي خريد و فروش كالا، مركز پذيرايي و رستوران، كافي‌شاپ و كافي‌نت، دفاتر شركت‌هاي بازرگاني، بيمه و حمل و نقل بين‌المللي، بانك، نمازخانه، خطوط اتوبوسراني شهري، ايستگاه تاكسي، آژانس باربري و…. . بازار خيام داراي ۱۹۶ باب واحد تجاري با معماري ويژه و محوطه فضاي سبز مفرح و امكانات رفاهي براي عرضه ي كالاها به شهروندان است.

بازار مركزي :

در چهار راه شهدا قرار گرفته است و محدوده ي وسيعي را به خود اختصاص داده است. ساختمان هاي اين بازار چهار طبقه است و در طبقه دوم آن مراكز تجاري عمده و دفاتر بازرگاني قرار دارند. در طبقه منهاي دو آن تاسيسات بازار و پاركينگ واقع شده است. در غرفه‌ها و مغازه‌هاي موجود در اين مكان انواع پوشاك، سوغات، زينت آلات اجزا و عناصر و نمادهاي مذهبي و لوازم و احتياجات گردشگران ارائه مي گردد.

مجتمع تجاري زيست خاور :

در ابتداي خيابان كوهسنگي است و از مراكز خريد مهم مشهد است. زيست خاور در زميني به مساحت ده هزار متر مربع و در ۱۷ طبقه و با ارتفاع ۶۸ متر و داراي ۷۵ هزار متر مربع زير بناست. اين ساختمان يكي از عظيم ترين مجتمع هاي تجاري مسكوني در ايران است. ۷۰۰ واحد تجاري دارد و پاركينگ آن ظرفيت ۲۵۰ خودرو را داراست. چهار طبقه است و ۱۹۸ واحد مسكوني به علاوه تاسيساتي از قبيل شش دستگاه آسانسور مسافري و باربري، برق اضطراري و مدرن‌ترين تجهيزات سرمايشي و گرمايشي و بسياري ديگر از امكانات در خاورميانه كم‌نظير است.

بازار حكيم :

از ديگر مراكز خريد در مشهد است كه بدليل تنوع و گوناگوني اجناس عرضه شده در آن مورد توجه گردشگران است. داراي ۴ طبقه و ۱۲۰ واحد تجاري است كه در آن انواع پوشاك، اسباب‌بازي، لوازم آرايشي و بهداشتي، بدليجات، نقره‌جات، كريستال، لوازم روزمره زندگي، كيف و كفش و…عرضه مي گردد. به اين مكان بازار روس ها مي گويند زيرا اجناس توليد شده در كشورهاي آسياي ميانه را عرضه مي كند. بازار حكيم در خيابان امام خميني شمالي روبروي آموزش و پرورش قرار دارد.

مجتمع تجاري پروما :

اين مركز تجاري و مركز خريد مشهد در حاشيه ميدان جانباز واقع گرديده است و ۵۰۰۰ متر مربع فضاي فروشگاهي و حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع فضاي تجاري دارد كه در ۵ طبقه ساخته شده است. داراي ۳۰۰ واحد تجاري ، پاركينگ و ۴۰۰۰ متر مربع فضاي سبز و امكانات براي بيش از ۷۰۰۰ مهمان در روز است.

 

بازار گوهرشاد :

مساحت بازار گوهر شاد حدود ۲۱۰۰ مترمربع و زيربناي آن در طبقه همكف ۱۴۴۵ مترمربع و طبقه پايين ۷۲۰ مترمربع مي‌باشد. زمين اين بازار جزء موقوفات گوهرشاد بوده است. بازار گوهرشاد سالن‌هاي عريضي دارد كه شامل ۸۴ مغازه در طبقات است كه در آن‌ها انواع لوازم برقي و خانگي، بلور و كريستال، پارچه، عطر و ادكلن، كفش، سيسموني نوزاد، لوازم‌التحرير و گرافيك، اسباب بازي، سوغات و… ارائه مي گردد. از جمله تسهيلات اين مجتمع مي توان به نمازخانه‌، عابر بانك، آبخوري و سرويس بهداشتي اشاره كرد. پس از ديدن مراكز خريد مشهد در تور مشهد ميتوانيد سري به مطلب ديدني هاي مشهد هم بزنيد و با جاذبه هاي گردشگري مشهد آشنا شويد .

مجتمع تجاري الماس شرق مشهد

مجتمع تجاري الماس شرق مشهد با موقعيت مكاني بسيار عالي و دسترسي به شهر بسيار راحت مي باشد كه در ۱۰۰ متري كمربندي شهر مقدس مشهد مي باشد. مجتمع تجاري الماس شرق مشهد داراي شش طبقه مي باشد . اين مجتمع تجاري از لحاظ فني و مهندسي در ايران رتبه برتر را دارد. مجتمع تجاري الماس شرق مشهد از معماري مدرن و سنتي بسيار خاص تلفيق شده است. مجتمع تجاري داراي گنبد بزرگي با قطر پنجاه متر مانند الماس تراش خورده مي باشد . اين مجتمع داراي آسانسورهاي متعددي مي باشد كه دسترسي به طبقات ديگر را راحت و آسان كرده است. ايجاد آبنماي ديدني و جالب با جديدترين تكنولوژي و همچنين امكانات رفاهي و خدماتي كه براي مشتريان و غرفه داران مهيا كرده است. مسافران تور مشهد از جمله بازديد كنندگان اين مركز خريد مي باشند. از ديگر امكانات مجتمع تجاري الماس شرق مشهد رستوران با غذاهاي متنوع و فست فود , پاركينگ طبقاتي , سرزمين عجايب , اورژانس و مركز پزشكي , مركزهاي اطلاع رساني و بانك مي باشد. همچنين در طبقات غرفه هاي لوازم خانگي , رايانه , موبايل , بلور و چيني و كريستال و لوازم صوتي و تصويري وجود دارد كه در دسترس براي مسافران تور مشهد مي باشد.

مجتمع تجاري ويلاژ توريست مشهد

مجتمع تفريحي و توريستي ويلاژتوريست مشهد در موقعيت بسيار مناسب گردشگري و اقتصادي شهر مقدس و توريستي مشهد و در ابتداي جاده ييلاقي طرقبه , انتهاي بلوار وكيل آباد واقع شده است. دسترسي راحت و سريع به اصلي ترين بزرگراه، يكي از ممتاز ترين پروژه هاي تجاري و توريستي كشور از لحاظ موقعيت مطرح مي باشد. به ايستگاه اصلي قطار شهري مشهد ۸۰۰ متر مي باشد، كوهستان پارك شادي، منطقه گردشگري سرزمين تمدن ها، پارك جنگلي وكيل آباد، سد چاليدره، بند گلستان و جاذبه هاي ديگر طرقبه، جايگاه خاصي را از لحاظ سرمايه گذاري مطمئن و مطمئن براي اين فراهم كرده است .


برچسب: ، 4مركز خريد مشهور در مشهد، تور ارزان مشهد، تور مشهد باقطار، مراكز خريد مشهد، معرفي بازار هاي مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۶:۲۲ توسط:faezeh موضوع:

تور مشهد

در ارتباط با تورهاي مشهد بدانيم :

///// تورهاي مشهد آژانس چهارفصل همه روزه در چندين ساعت پروازي از تهران و ساير شهرهاي بزرگ كه به مشهد پرواز مستقيم دارند انجام ميگيرد.

///// مسافران تور مشهد ميتوانند نوع پرواز خود و همچنين ساعت رفت و برگشت خود را بر اساس ظرفيت پروازها به دلخواه انتخاب نمايند.

///// تورهاي مشهد آژانس چهارفصل به صورت هوايي با پروازهاي بويينگ و يا ايرباس و به صورت زميني با قطارهاي سيمرغ ، غزال و… برگزار ميشود.

///// تعداد روزهاي اقامت براي تور مشهد به دلخواه مسافرين قابل انتخاب ميباشد ولي عموما تورهاي مشهد به صورت دو شب و سه روز و يا سه شب و چهار روز از سوي مسافران تور مشهد رزرو ميشود .

/////تمامي مدارك تور مشهد مانند بليط هواپيما ، واچر هتل و … به صورت الكترونيكي صادر ميگردد . از اين رو مسافراني كه قادر به مراجعه حضوري به آژانس نيستند ميتوانند مدارك خود را از طريق فاكس ، ايميل، وايبر و.. دريافت نمايند .

///// ساعت تحويل و تخليه هتل به ترتيب ۱۴:۰۰ . ۱۲:۰۰ ميباشد . از اين رو چنانچه مسافران تور مشهد ساعت پروازي خود را خارج از اين ساعت انتخاب نمودند ميتوانند وسايل خود را به لابي هتل تحويل داده و برنامه هاي گشت شهري ، خريد ، زيارت را در زمان باقيماتده تا تحويل هتل و يا زمان پرواز در نظر بگيرند .

/////در كليه هتل هاي داخلي ارائه شناسنامه براي احراز محرميت الزاميست .

///// آژانس چهارفصل با كليه هتلهاي سه ستاره و بالاتر مشهد كه كيفيت مناسبي را براي پذيرايي از مسافران دارند همكاري دارد ، ليكن از آنجايي كه درج نام و قيمت همه هتلها مقدور نيست چنانچه براي تور مشهد خود هتل خاصي را مد نظر داشتيد و قيمت آن ذكر نشده بود ، براي اطلاع از قيمت آن هتل ميتوانيد با بخش مشهد آژانس (۰۲۱-۴۲۶۳۲) تماس حاصل نماييد.
تور مشهد هتل درويشي

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۸۰۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۲۰۰۰۰۰

تور مشهد هتل اميركبير

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۴۱۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۸۰۰۰۰

تور مشهد هتل قصر طلايي

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۷۰۰۰۰

تور مشهد هتل بشري

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۱۰۰۰۰

تور مشهد هتل طبرستان

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۵۰۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۸۰۰۰۰

تور مشهد هتل سي نور

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي اسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۱۵۰۰۰

تور مشهد هتل آپارتمان يلدا

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۴۵۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۵۵۰۰۰

تور مشهد هتل آيران

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۵۶۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۱۰۰۰۰

تور مشهد هتل تارا

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي اسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۸۶۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۳۰۰۰۰
تور مشهد هتل كوثر

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۵۲۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۸۵۰۰۰

تور مشهد هتل اپارتمان ستارگان

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تماس تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۰۰۰۰۰

تور مشهد هتل آفاق

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي اسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۰۰۰۰۰
تور مشهد هتل آپارتمان جمكران

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي اسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۰۵۰۰۰

تور مشهد هتل آپارتمان آوا

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۴۷۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۶۵۰۰۰
تورمشهد هتل اطلس

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۵۰۰۰۰
تورمشهدهتل آتي

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي اسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۵۰۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۷۵۰۰۰
تور مشهد هتل الغدير

از تهران
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان)۱۲۰۰۰۰

 

از رشت
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲ شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۷۰۰۰۰
تور مشهد هتل اميركبير

از رشت
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲ شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۵۸۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۸۰۰۰۰

تور مشهد هتل آيران

از رشت
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲ شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۶۰۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۸۵۰۰۰
تور مشهد هتل سي نور

از رشت
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲ شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي اسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) تلفني
هزينه شب اضافه (تومان) ۱۱۵۰۰۰

تور مشهد هتل آپارتمان يلدا

از رشت
به مشهد
تاريخ و ساعت رفت ۹۵-۱۱-۱۶
تاريخ و ساعت برگشت ۹۵-۱۱-۱۸
مدت اقامت ۲ شب
طريقه رفت هوايي
طريقه برگشت هوايي
آژانس مسافرتي آسمان هشتم
مدارك لازم مدارك شناسايي معتبر
خدمات آژانس رزرو بليط – رزرو هتل
قيمت از (تومان) ۵۱۰۰۰۰
هزينه شب اضافه (تومان) ۵۵۰۰۰


برچسب: ، تور لحظه آخري مشهد، تور مشهد، تور مشهد باهواپيما، هتل هاي مشهد، هزينه هتل ها،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۳:۳۷ توسط:faezeh موضوع: